Redactie 360

Een journalistiek medium is altijd in beweging. Net zo min als de inhoud kan het medium zelf statisch zijn. Voor u ligt of staat de nieuwe 360 reader. Deze eerste volledig digitale editie is een magazine zoals haar 56 voorgangers en zoals ook de volgende weer zullen zijn. Een magazine, een editie: termen van belang in onze opvatting van wat 360 moet zijn. Dat wil zeggen: geen spervuur van heterogene verhalen maar een selectie, onze keuze van ‘het beste uit de internationale pers’.

Voor deze eerste digitale 360 hebben wij de gebruikelijke indeling van het tijdschrift – een dossier, de ronde langs alle continenten en de leesverhalen – losgelaten en hebben we geselecteerd op journalistieke vormen. De reportage, het interview, de analyse, het achtergrondverhaal, het essay en de beeldreportage. We hebben gedaan alsof er geen Europese verkiezingen in aantocht zijn, geen oorlog dreigt in Oekraïne, alsof er kortom geen opgelegde onderwerpen waren. Het plezier in ons vak is bepalend voor deze digitale eersteling.

Dat plezier wordt des te groter aangezien ons vak zich in een fase van vernieuwing en ontwikkeling bevindt. The New York Times heeft het nog altijd over ‘all the news that’s fit to print’ en 360 heeft het over ‘de internationale pers’ maar zulke verwijzingen naar de drukpers dekken natuurlijks steeds minder de lading. The New York Times doet veel meer met all the news dan alleen drukken (website, podcast, blogs etc.) en 360 haalt niet alles wat u erin leest uit een gedrukte bron. Online vervangt niet het drukwerk maar vult het aan. Zo hoeven we verhalen die we onmisbaar vinden maar die voor de papieren editie te lang zijn niet langer ter zijde te leggen. En kunnen wij met deze reader de langgekoesterde wens in vervulling laten gaan om u in het rijtje journalistieke vormen ook webdocumentaires, levende muziek en meer bewegend beeld in het algemeen te bieden. Talentvolle journalisten, gretig om verhalen te maken en te vertellen, grijpen naar zulke nieuwe vormen en voor u als lezer zit er niets anders op dan ze te volgen. Dat avontuur, met 360 als intermediair, zal u niet teleurstellen.

Dat wij voor deze keer een boeket van journalistieke vormen hebben samengesteld in plaats van de gebruikelijke thematische indeling van 360 magazine aan te houden, wil niet zeggen dat de onderwerpen in deze reader geen grote urgentie hebben. George Packer, het goud der gouden pennetjes in journalistiek Amerika, laat een aantal van zijn landgenoten aan het woord, gewone mensen die het niet bolwerken onder de huidige omstandigheden, die als een rij bescheiden Cassandra’s de teloorgang van the American dream verkondigen. Boven zijn verhaal hangt de geest van Martin Luther Kings Letter from a Birmingham Jail over de opstand van het geweten tegen de wet. Des te onluisterender leest daarna het verhaal over de nazaten van dezelfde King, die elkaar de tent uitvechten om de erfenis.

Het plezier van een verhaal kan ook schuilen in het plezier dat de schrijver ervan heeft gehad in het opduikelen van andere verhalen. Dat geldt voor Oliver Sacks’ herlezing van Darwin en andere biologen op zoek naar ‘de wil van de kwal’. Als je kunt schrijven, kun je alles beheersen, zegt de maker van Mad Men, Matthew Weiner, in een interview met The Paris Review. Dat is waar, zolang er een publiek is dat wat je schrijft tot zich wil nemen. Wij wensen u daarmee veel plezier.

Katrien Gottlieb en Pieter van den Blink

Aan deze reader werkten mee: Pieter van den Blink, Rogier Goetze, Katrien Gottlieb, Eline Olde Kalter, Marie-José Klaver, Arthur van der Meeren, Margreet Nanning, Nicole Robbers, Thomas Wansing en Laura Weeda.

Powered by Fetch!
Ontwerp: Dog and Pony