360 – Amsterdam

360’s Pieter van den Blink maakt voor u een keuze uit door de buitenlandse pers beschreven concerten, voorstellingen, boeken, films en exposities die naar Nederland en Vlaanderen komen.

Damien Hirst: Memento Mori

Zonder de diamanten schedel maar daarom niet minder doortrokken van doodsbeelden is de tentoonstelling van Damien Hirst in het Haags Gemeentemuseum (tot eind november te zien). In het online-kunstmagazine The Smart Set schrijft Morgen Meis, een bekende naam uit onder meer The Believer en Harper’s, dat Hirst met Memento Mori (de titel van de tentoonstelling) precies doet wat de Romeinen met die woorden beoogden, namelijk het leven vieren.

In Meis’ woorden is Memento mori geen waarschuwing (bedenk dat u sterfelijk bent, de interpretatie die het christendom eraan gaf) maar een aansporing om ‘te drinken en te neuken want straks zijn we allemaal dood’. Kortom, zegt Meis, Memento mori = Carpe diem (Pluk de dag). Dat die twee gezegden in de geschiedenis als tegengesteld of op zijn minst complementair gelden, laat hij buiten beschouwing.

Hirst zal het waarschijnlijk met hem eens zijn wat dat drinken en neuken betreft. Uit de programmatische titel van zijn beroemde haai op sterk water – The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living – spreekt immers een aanmoediging om je over de dood niet het hoofd te breken. Waarom er dan toch een tentoonstelling over maken? ‘[Hirst] is interested in death and he knows that we are, too.’ Geen speld tussen te krijgen.

Het werk van Hirst gaat in deze tentoonstelling de dialoog aan met werken van de negentiende-eeuwse kunstenaar Rodolphe Bresdin, bijgenaamd de Robinson Crusoë van de gravure. Bij de laatste grote tentoonstelling van zijn werk in Parijs schreef Le Figaro dat de bezoeker er goed aan deed een vergrootglas mee te nemen, om geen detail in de gravures te missen. Een van Bresdins beroemdste werken heet De komedie van de dood – een mooie gemeenschappelijke noemer voor het werk van Damien Hirst.

Damien Hirst | Memento Mori | Gemeentemuseum Den Haag | t/m 30 november 2014