Welt am Sonntag – Berlijn

De Nederlandse theaterregisseur Johan Simons is de nieuwe intendant van de Ruhrtriënnale, een toonaangevend podiumfestival in Noordrijn-Westfalen. Welt am Sonntag sprak hem onder het genot van een broodje kaas.

Als er één onuitroeibaar cliché bestaat over Nederlanders, dan is het wel hun voorliefde voor Goudse kaas. Maar om hier nou aan herinnerd te worden bij een eerste ontmoeting met Johan Simons, de nieuwe artistiek leider van de Ruhrtriënnale, was nogal een verrassing. Wie denkt er nu aan vastgeroeste vooroordelen bij de internationaal gerenommeerde en veel gelauwerde acteur, regisseur en intendant?

Bij het binnengaan van zijn kantoor ging het oog echter direct naar het opvallende geel van kaas: op de grote vergadertafel lagen, mooi op een wit porseleinen bordje gedrapeerd, zorgvuldig gesneden driehoekjes roggebrood met jong belegen Goudse kaas en mini-augurkjes. Frau Antje had het niet beter kunnen presenteren.

Johan Simons is de vijfde intendant van de Ruhrtriënnale. Hiermee is hij artistiek leider van een festival dat de deelstaatregering van Noordrijn-Westfalen in het leven heeft geroepen om de kunsten in de deelstaat te bevorderen en de reputatie van Noordrijn-Westfalen als deelstaat van de avant-gardecultuur tot ver over de eigen grenzen heen uit te dragen. Een toonaangevend project, dat elke drie jaar de signatuur van een andere intendant draagt.

Nu is het de beurt aan Johan Simons uit Varik in Gelderland. Als leider van theatergezelschap ZT Hollandia maakte hij naam als voortrekker van een progressieve theaterkunst. In München was hij succesvol als intendant van de Münchner Kammerspiele. En nu heeft de 68-jarige Simons met zijn theatraal-melancholieke blik en warrige grijze haar voor het Ruhrgebied gekozen. Niet alleen omdat het dichter bij zijn woonplaats ligt dan de Beierse hoofdstad, maar ook omdat hij een groot bewonderaar is van Gerard Mortier, de grondlegger van de Ruhrtriënnale.

© AP