360 – Amsterdam

360 maakt voor u een keuze uit door de buitenlandse pers beschreven concerten, voorstellingen, boeken, films en exposities die naar Nederland en Vlaanderen komen.

Franse cinema: een man met een hobby

Wie in 2009 de verpletterend goeie film Un Prophète heeft gezien, heeft alvast één goede reden om naar de nieuwe Franse speelfilm La Résistance de l’air te gaan kijken: de hoofdrol is wederom voor Reda Kateb. In Un Prophète speelde Kateb de kleine crimineel die in de gevangenis wordt ingelijfd door een groep heerszuchtige Corsicanen. Nu is hij een brave huisvader maar met een bijzondere hobby: scherpschieten. Daar is hij nogal goed in, en juist dat brengt hem in de problemen.

Er zijn meer beloftevolle overeenkomsten tussen La Résistance de l’air en_ Un Prophète_: het scenario is geschreven door dezelfde mensen en de regisseur, Fred Grivois, is een leerling van de grote Jacques Audiard, die behalve Un Prophète klassiekers maakte als Regarde les hommes tomber en De battre mon cœur s’est arrêté. Audiards nieuwste film, Deephan, kreeg vorige maand de Gouden Palm op het Filmfestival van Cannes. Audiard is groot, heel groot. Zo groot dat de meeste beschouwingen over La Résistance de l’air vooral gaan over de invloed die hij al dan niet heeft gehad op zijn discipelen.

Novaplanet, de site achter het swingende radiostation Radio Nova vindt dat de Audiard-clan zich heeft weten te emanciperen van de meester ‘door niet de overgang te maken van sociaal-realisme naar genre-film, zoals in de meeste Audiard-films gebeurt en wat in dit geval een misdaadfilm zou hebben opgeleverd. La Résistance de l’air speelt met de genrecodes maar alleen op de achtergrond. De focus ligt op het huwelijksleven van Vincent (Reda Kateb) dat onder steeds grotere druk komt te staan en op zijn ware aard, die naar boven komt op het moment dat hij zich in de criminaliteit begeeft’. Le Monde prijst ‘de ambitie van Fred Grivois om het moment te vatten waarop het leven van een man (natuurlijk een man, geen vrouw) afglijdt naar de misdaad. De complexe menselijkheid die Reda Kateb weet te leggen in elke rol die hij speelt is hierbij een grote steunpilaar’. Le Monde heeft wel enkele bezwaren tegen de film maar velt uiteindelijk een positief oordeel. L’Express is minder enthousiast: ‘Geen misdaadfilm, geen psychologisch drama; La Résistance de l’air mist zijn doel.’

La Résistance de l’air