Frankfurter Allgemeine Zeiting | Hamburg

‘Moffen’ noemden we ze. En van de drommen hard Duits pratende vakantiegangers, waren we ook niet echt gecharmeerd. Maar de relatie tussen Nederlanders en Duitsers is aan het veranderen, volgens de FAZ. We vinden Duitsland hip en het is zelfs reisdoel nummer één geworden.

Duitsland heeft onder Nederlanders een populariteit bereikt die twintig jaar geleden nog ondenkbaar was. Volgens enquêtes zijn Duitsers sinds 2006 de favoriete buren van de Nederlanders. Kunst, zou je kunnen zeggen, Nederland heeft maar twee buurlanden, en ten westen ervan ligt de zee. Buren kun je inderdaad niet kiezen, maar vakantiebestemmingen wel. Duitsland is inmiddels reisdoel nummer één van de Nederlanders en heeft Frankrijk verdrongen naar plaats twee.

Er zijn momenteel een stuk of tien boeken van Nederlandse publicisten die Duitsland onomwonden en vol sympathie beschrijven als een land met beleefde mensen, mooie landschappen met of zonder bergen, lekker eten en een onbevooroordeelde blik op het Duitse verleden. Je zou er haast van gaan blozen.

De titels van die boeken laten er geen twijfel over bestaan. Waarom we ineens van de Duitsers houden (maar ze daar zelf van schrikken) gaf Merlijn Schoonenboom, van 2009 tot 2012 Duitsland-correspondent van de Volkskrant, zijn boek als titel mee. Sietse van der Hoek schreef Alles klar, Nederland-Duitsland van A tot Z, over hoe Duitsland zo hip werd in de ogen van de Nederlanders. En van Wouter Meijer, jarenlang correspondent voor de NOS in Duitsland, verscheen in maart 2016 We kunnen niet allemaal Duitsers zijn. In het voorjaar was de Nederlandse Boekenweek gewijd aan het buurland – voor het eerst – en omgekeerd zijn Nederland en Vlaanderen deze herfst eregasten van de Frankfurter Buchmesse.

In het buurland zou wel eens onvoldoende bekend kunnen zijn dat Nederland in de Tweede Wereldoorlog bezet was door de Duitsers