Dezeen | Londen

Aaron Betsky, voormalig directeur van het Nederlands Architectuur Instituut en tegenwoordig rector van de Frank Lloyd Wright School of Architecture in Arizona, zingt de lof van het hedendaagse treinstation.

Of het nu om de curves van het Arnhemse station van UNStudio gaat, om Rotterdam Centraal van Benthem en Crouwel, het New Street Station in Birmingham van Alejandro Zaera-Polo, het eindelijk voltooide PATH Station op Ground Zero in New York van Santiago Calatrava of om het hogesnelheidstreinstation dat Andrew Bromberg voor Hongkong heeft ontworpen, overal overkappen spectaculaire nieuwe structuren treinen, bussen en niet te vergeten winkelcentra die forenzen trekken op hun weg naar en van het werk. Luchthavens verbleken erbij. Treinstations zijn onze nieuwe openbare verbindingspaleizen.

Wat deze stations voor mij vooral bijzonder maakt is dat ze, anders dan luchthavens, een buitenkant hebben die iets moet betekenen, waarmee ze de rol vervullen van iconen en bakens van toegang en vertrek (en niet te vergeten burgertrots), vaak in het hart van de stad. Hun binnenkant is, ondanks onheilspellende tekens na de aanslagen in Brussel, voor vrijwel iedereen toegankelijk.

De beste nieuwe stations stellen zich open voor de stad met al haar verlokkingen en gevaren