VPRO | Hilversum

Een selectie uit de buitenlandberichtgeving op televisie, radio en internet.

© ANP

Wegtransport

Gammele taxi’s en slechte wegen in Kameroen.

Volgens Google Maps moet het in een uur te rijden zijn, de tachtig kilometer van Lolodorf naar Ebolowa, dwars door het leefgebied van pygmeeën in Zuid-Kameroen. Maar in de documentaire Taxi Clando kost het de Kameroeners al gauw zeven uur. Filmmaker Jean-Christophe Brisard krijgt een lift van een clandestiene taxi, de taxi clando, een bekend verschijnsel in Kameroen en andere Afrikaanse landen. De bumper wordt met ijzerdraad bijeen gehouden, de deur sluit met een touwtje, de hoofdsteun van de achterbank is een houten plank, de voorruit is bezaaid met diepe barsten en de wielen zitten met slechts een paar bouten vast. Onderweg blijft de auto steken in de roodbruine modder, moet er geregeld gestopt worden omdat een wiel losraakt en bedwingt het walmende voertuig pas na meerdere pogingen een heuvel. Als het om infrastructuur gaat mogen de Kameroeners blij zijn dat hun land ooit gekoloniseerd werd door Duitsland: de bruggen zijn weliswaar van voor de Eerste Wereldoorlog, maar er wordt nog altijd dankbaar gebruik van gemaakt.

Vooral in het begin van de documentaire werken de taxi clando’s op de lachspieren. Maar gaandeweg worden de bouwvallige auto’s die vastlopen op de slechte wegen in de jungle bovenal een zinnebeeld van de grote armoede in dit West-Afrikaanse land, dat toch al jaren politieke rust en economische groei kent. Het vormt een bedroevende aanblik voor iemand uit een West-Europees land vol oneindig, glanzend asfalt. (Jurgen Tiekstra)