360 Magazine | Amsterdam

Actuele gebeurtenissen wereldwijd, in woord, beeld en citaat.

BELGIË – Geen vogelpoep maar kaarsvet op De schreeuw

Onderzoekers van de Universiteit 
van Antwerpen menen dat zij de 
oorsprong hebben achterhaald van een vreemde witte vlek op de eerste versie van het schilderij Skrik (De Schreeuw) uit 1893 van de Noorse schilder Edvard Munch. Het is kaarsvet, volgens de Belgen, geen vogelpoep, zoals lange tijd is gedacht. Het schilderij, een van de vier versies die Munch schilderde, bevindt zich in de Nasjonalgalleriet in Oslo.

De theorie van de vogelpoep was overigens plausibel: op oude foto’s is te zien dat Munch vaak werkte in de buitenlucht, of door ruimtegebrek in zijn atelier schilderijen tijdelijk opsloeg onder een afdak in de tuin.

Maar Geert Van der Snickt, een Belgische chemicus die is gespecialiseerd in het onderzoek van schilderijen (hij promoveerde op zijn onderzoek naar de pigmenten die zijn landgenoot James Ensor gebruikte), liet op het schilderij een techniek los die aan de universiteit zelf is ontwikkeld: de Macro-X-ray fluorescencescanner. De meest voor de hand liggende mogelijkheid, namelijk dat het hier een verfvlek betrof, kon terzijde worden geschoven: de vlek bevatte geen pigmenten en geen calcium.