VPRO | Hilversum

Een selectie uit de buitenlandberichtgeving op televisie, radio en internet.

© ZDF - Dr. Oetker

Op poederbasis


Familiebedrijf Oetker 
is een miljardenconcern.

August Oetker introduceerde het met tien pfennig billijk geprijsde zakje bakpoeder, waarvan de inhoud precies genoeg was voor een pond bloem. In Bielefeld bouwde hij in 1891 een laboratorium waarin hij al experimenterend een voetencrème en ‘gezondheidscacao’ produceerde. Via via kwam hij ook aan een procedé om bakpoeder te maken. August was dus niet de uitvinder, maar wel degene die het op slimme wijze aan de vrouw bracht. Het succes van dit wijdvertakte familiebedrijf berustte op de verkoopstrategie en de bereidheid om kennis over te dragen aan de consument, 
middels een eigen kookboek, kookdemonstraties en doeltreffende reclame. Bakpoeder, puddingpoeder, aroma’s en smaakversterkers – al gauw verlieten dagelijks 100.000 zakjes de fabriek.

August hanteerde de volgende regels: werk hard, wees zuinig, tijd is geld. Maar hij zorgde wel voor goede werkomstandigheden en opleidingen. Dr. Oetker groeide uit tot het grootste internationaal opererende Duitse familieconcern, met 25.000 werknemers. Het merk mag dan overal bekend zijn, de familie zelf hield zich bekwaam op de achtergrond. Volgens Forbes zijn de Oetkers 7,5 miljard dollar waard. Het schijnt dat de 
vijfde generatie nu ruziet over de opvolging. In ‘Die Oetker-Story’ wordt de geschiedenis van de familiedynastie verhaald. (Maarten van Bracht)