Die Zeit | Hamburg

De Duitse Anna Haifisch (30) maakt snel naam in de stripwereld met haar door dieren bevolkte graphic novels over het kunstenaarsbestaan. Begin november staat ze op Crossing Border in Den Haag.

Alleen al haar naam is briljant: Anna Haifisch. Beng! [Haifisch betekent ‘haai’]. In 1986 werd ze geboren in Leipzig, waar ze ook heeft gestudeerd en tegenwoordig haar atelier heeft. Anna Haifisch tekent comics, undergroundstrips waarin niet veel gebeurt, maar die wel heel goed zijn. Kikkers bezuipen zich op feestjes, twee skaters belanden in een griezelig opvangcentrum voor elektrische gitaren, een of ander figuur wordt door zijn Nintendo in de maling genomen en moet later als invalkracht in de supermarkt een hippie uit de vuilcontainer wegjagen, en een kungfuvechter – een haas – raakt bevriend met een octopus die net weduwe is geworden.

Dat zijn allemaal korte verhalen, maar onlangs is bij Rotopolpress het eerste langere stripverhaal van Anna Haifisch verschenen: Von Spatz. Alweer zo’n goede naam, als die van een nazi uit een Amerikaanse C-film uit de jaren zeventig. ‘In werkelijkheid’ zijn de Von Spatzs van oude Oostenrijkse adel en in 1938 na de Anschluss van Oostenrijk bij Hitler-Duitsland naar de VS geëmigreerd. Daar hebben ze het Von Spatz Rehab Center gesticht, dat de op leeftijd geraakte hippiedochter Margarete nu met veel liefde leidt.

Het Rehab Center is een psychiatrisch ziekenhuis voor opgebrande striptekenaars. Een losse verzameling modernistische kubussen met veel glas, veel licht, veel rust en veel tijd om te tekenen. Tussendoor vinden er groepstherapiesessies plaats en wordt natuurlijk ook wel eens een dosis lorazepam geslikt.