Asia Times | Bangkok

In China, wereldleider op het gebied van fintech-innovatie, betaalt de meerderheid van 
de internetgebruikers nu al met zijn smartphone.

Terwijl ik in de rij sta bij een Starbucks in het centrum van Shenzhen, realiseer ik me 
plotseling dat niemand vóór me 
contant betaalt. Ze betalen ook niet met een creditcard, ze houden gewoon hun mobieltje boven een laser en – piep! – de latte is van hen. ‘Bijna 
niemand gebruikt hier nog contant geld,’ zegt bedrijfsleider Lily Li. ‘Meer dan 80 procent van alle betalingen 
hier gaat via mobieltjes.’

Maar het zijn niet alleen wereldwijde ketens die de mogelijkheid voor mobiele betaling bieden in een van de technologisch meest geavanceerde steden van China. In een stalletje op straat verkopen twee vrouwen tijdens de ochtendspits noedels. Te midden van de stoom die opstijgt uit de grote ketel en de geur van scherpe kruiden hoor ik het constante gepiep van mobieltjes die 
de QR-code van het stalletje scannen. Waar digitale betaling in de meeste westerse landen voornamelijk via 
pinpassen of creditcards gebeurt, zijn Chinese consumenten rechtstreeks overgestapt van contant op mobiel.

Van de 710 miljoen internetgebruikers in het land – meer dan in de Verenigde Staten en Europa bij elkaar – betaalt 57,7 procent mobiel. Met andere woorden, de meerderheid van de mensen die regelmatig online zijn, gebruikt zijn smartphone voor de betaling van goederen en diensten, voornamelijk via Alipay van Alibaba of de betalingsdienst WeChat, zo blijkt uit een in november 2016 gepubliceerd rapport van Ernst & Young en de Singaporese bank DBS.

‘Maar weinig buitenlanders beseffen hoe snel en geavanceerd de nieuwe betalingswijzen en de mobiele financiële dienstverlening zich in China 
ontwikkelen’