The Observer | Londen

In Engeland en de VS bloeit de strip – of comic – als nooit tevoren. Het genre is niet langer louter het domein van superhelden, maar wordt steeds diverser. The Observer sprak met de belangrijkste nieuwe schrijvers en tekenaars.

Niets zo dodelijk voor het elan van een populair medium als de felicitatie dat het nu eindelijk ‘volwassen’ is. Toen dat eind jaren tachtig werd gezegd over de schreeuwerige, snelle en onbekommerd onfatsoenlijke wereld van Engelstalige comics, belandden die al snel op een dood spoor. Klassiekers zoals Alan Moores deconstructie van het superheldengenre Watchmen en zijn anarchistische thriller V for Vendetta en Frank Millers keiharde Batman-versie The Dark Knight Returns hebben de tand des tijds wel doorstaan. (V werd zelfs een – vaak verkeerd begrepen – handboek voor Occupy en Anonymous.) Het probleem was dat er niets op volgde. In plaats van nieuwe wegen te banen, bleken deze boeken slechts te inspireren tot steeds slappere aftreksels waarin steeds dezelfde verhalen vol angst en duisternis en puberale woede werden herkauwd.

Er zijn altijd striplezers die protesteren als hun heldin een nieuw, minder bloot pak krijgt aangemeten, dat praktischer is om tegen ruimterobots te vechten