Business Insider | New York

Nalden, de man met maar één naam, bijt met WeTransfer in de enkels van Box en Dropbox. Op ‘ontdekkingsreis’ in de VS is zijn bedrijf in omvang verdubbeld, met 35 miljoen unieke gebruikers per maand en een record van 4,3 miljoen transfers per dag.

De sleutel tot succes van WeTransfer – het Nederlandse internetbedrijf waarmee grote bestanden kunnen worden verstuurd – zijn beeldvullende, schitterende advertenties die zowel geld opbrengen als Naldens favoriete woord – ontdekking – mogelijk maken. ‘Ik zie WeTransfer als een fantastisch museum waarin je grote werken kunt ontdekken,’ zegt hij. Zo’n uitspraak hoor je niet van Aaron Levie van Box of Drew Houston van Dropbox. Maar WeTransfer, een stijlvol neefje van Dropbox, is simpel en mooi ontworpen. Populair in Europa vanwege de eenvoud, het ontbreken van een registratieverplichting en de afwezigheid van advertenties die je achtervolgen. Een ander voordeel van het bedrijf op zijn Amerikaanse concurrenten: het maakt al winst.

Tijdschriftstijl

De sleutel tot die rentabiliteit van WeTransfer is terug te voeren op Naldens tijd als internetblogger in Nederland. In 2002 begon de toen zestienjarige de blog Nalden.net, waarop hij over zijn nieuwsgierigheid naar en gedachten over muziek schreef. Binnen een half jaar, zegt hij, leverde het winst op. In plaats van overal bannerreclames te plaatsen, gebruikte Nalden advertenties als achtergrond. En hij stond erop de beelden in tijdschriftstijl te brengen.

In 2012, toen WeTransfer begon te groeien, hield hij op met zijn blog, maar Naldens gevoel voor design bleef zichtbaar. ‘Het klinkt een beetje elitair, maar wij geloven echt in “less is more”. Je moet ons geen advertenties sturen die tegen je schreeuwen. Ze moeten zo onopvallend mogelijk zijn, zodat mensen echt geïnteresseerd raken en erop klikken.’