Courrier international  |  Parijs

U wist het vast al: over dertig jaar zullen veel van onze huidige banen zijn overgenomen door robots. 
En het ergste is: we zullen hierdoor niet korter, maar langer moeten werken.

In 2040 worden taxi’s bestuurd door Google-robots, zijn fysieke winkels showrooms voor online‑
bedrijven en worden callcenters bemand door intelligente droïden. Dit scenario komt naar voren uit een recent onderzoek, dat stelt dat robots binnen dertig jaar wel eens ons leven en onze banen 
kunnen overnemen.

Vanwege de concurrentie op de arbeidsmarkt, veroorzaakt door een stijging in het aantal robots, gaan wij straks misschien naar de dokter voor ‘wat extra werkgeheugen in ons brein’, beweren de onderzoekers. En misschien vragen we dan ook om een bionisch implantaat in onze handen, zodat we taken even snel kunnen uitvoeren als een machine.
Futurologen van de mondiale banensite xpatjobs.com voorzien dat werkende mensen straks minder baanzekerheid hebben en op ongeregelder uren 
werken. Degenen die hiertoe bereid zijn en die met hun eigen lichaam innoveren zullen in 2040 dan 
ook het meest verdienen.

Werkweek van 50,5 uur

Maar, aldus het onderzoek, deze werkende mensen zullen wel te kampen krijgen met slechte ogen, 
kleinere geslachtsorganen en immer gefronste wenkbrauwen, in hun voortdurende worsteling om het tempo van het leven in de eenentwintigste 
eeuw bij te houden. Deskundigen verwachten dat 
de huidige werkweek van 37,4 uur met een derde zal worden uitgebreid tot 50,5 uur.

Dit sombere onderzoek voorspelt dat we meerdere kleine baantjes tegelijk zullen hebben, die we vervullen achter een bureau in onze slaapkamer, voor werkgevers in verschillende tijdzones. Dat zou het eind betekenen van het spitsuur, de borrel na het werk met collega’s, de kerstreceptie op kantoor en 
de smoes ‘schat, ik moet overwerken’.

Gezien de groeiende dominantie van China geloven futurologen dat veel mensen manusjes van alles worden in verschillende tijdzones. Iemand kan klantenservice doen voor een werkgever in New York, nieuwe opdrachten zoeken voor een baas in Singapore en marketingideeën leveren voor een merk in Delhi.