Die Zeit | Hamburg

Het Duitse familiebedrijf Vorwerk verkocht vorig jaar ruim een miljoen exemplaren van de Thermomix, een slim vormgegeven keukenmachine. Niet in de winkel, maar via tupperwareparty’s en de populaire kookvideo’s van ‘Thermifee’ Stefanie Holtz.

Wie het wonderbaarlijke succes van de firma Vorwerk wil begrijpen, moet naar een gebied met wederopbouwwoningen aan de noordgrens van het Sauerland gaan. Daar, in een geel huisje met antracietkleurige dakpannen, woont een fee. Haar naam is Stefanie Holtz. Ze is midden veertig, en meestal goed geluimd. ‘Mama van drie fantastische kinderen, en enthousiaste tweevoudige hondenmoeder.’ Toveren kan ze uiteraard ook, ze is immers een fee.

Tussen de eettafel en het keukenblok liggen de twee Afrikaanse jachthonden van het gezin te lummelen op de glanzende lichtbeige vloertegels. In de oven wordt een Paderborner boerenbrood gebakken. Het ruikt naar thuis, en voor velen ziet het er ook uit als thuis. Miljoenen mensen kennen deze keuken net 
zo goed als die van henzelf. Van YouTube. Daar runt Stefanie Holtz onder de artiestennaam Thermifee een kookkanaal en tovert ze met alles wat keuken 
en kelder te bieden hebben.

Een Thermomix is een soort heksenkookpot voor huisvrouwen