360 Magazine | Amsterdam

Er hoort weliswaar geen oorkonde bij en ook geen wisseltrofee, maar iedere twee weken deelt 360 meerdere journalistieke prijzen uit; door geselecteerde artikelen uit alle hoeken en windstreken te laten reïncarneren op onze pagina’s. Dit nummer om te beginnen aan de Britse journalist Julian Borger voor zijn reconstructie die leest als een spannende thriller, over hoe de Bosnische generaal Ratko Mladic veertien jaar lang op vrije voeten kon blijven.

Het tegenovergestelde van een fremdkörper dus om dit keer volop aandacht te besteden aan het werk van genomineerden voor de European Press Prize. De prijs is in het leven geroepen om de Europese kwaliteitsjournalistiek, gedrukt of online, een duw in de rug geven. Er valt van alles op de media aan te merken, en dat wordt ook genoeg gedaan, maar dat zij als onafhankelijk, controlerend en informerend orgaan van cruciaal belang is in het openbaar debat, mag niemand ontkennen. Alles wat ons verre van de echoput houdt, elk initiatief dat kwaliteit ondersteunt en helpt te garanderen, mag een duw 
in de rug krijgen.

Redelijk nieuw, voor mij, en waarschijnlijk ook voor veel van de inzenders, is de toenemende behoefte aan ‘constructieve journalistiek’. Dat die behoefte er is, weet de redactie van 360 inmiddels als geen ander. Nee, geen 56 pagina’s kommer en kwel, arme lezer! roepen we vaak als het aanbod ons steeds verder het zwarte gat in trekt. Er gaat toch nog wel ergens iets goed?

Blijkt de Deense journalist Cathrine Gyldensted al vijf jaar het gezicht van de ‘constructieve journalistiek’ te zijn. Pas sinds januari ook in Nederland: Gyldensted geeft les aan de hogeschool Windesheim in Zwolle.

Haar claim is dat de media over het uitzonderlijke berichten, het afwijkende, en geen realistisch beeld geven van de wereld. Houd de feiten in de gaten, zegt zij, maar vertel de lezer vervolgens ook: wat nu?

Gouden regel, maar of de berichtgeving over terroristische aanslagen of het vluchtelingenprobleem daar optimistischer van wordt, is nog zeer de vraag. Wat wel tot een goed humeur stemt is de nijver van sommige journalisten, de kwaliteit van de inzendingen en de toegevoegde waarde van de eindeloze interactieve mogelijkheden die nu voorhanden zijn, gehonoreerd in de categorie Innovatie.

En, eerlijk is eerlijk, waar wij deze week ook heel blij van werden is de advertentie van Porsche op pagina 7 (zie beeld bovenaan).

Katrien Gottlieb
gottlieb@360international.nl