360 Magazine | Amsterdam

360 heeft zich nooit laten sturen door mijlpalen of kalenderjournalistiek anderszins, maar als het om onszelf gaat, maken we graag een uitzondering.

Over drie nummers hebben we honderd keer de beste 360 samengesteld, zijn we honderd keer digitaal naar de drukker in België gezakt en uit hun imposante persen in print weer opgestegen.

Natuurlijk vieren we dat.

Maar in plaats van slechts het eigen spiegelbeeld te bewonderen, willen we onze dankbaarheid tonen aan de lezers die ervoor gezorgd hebben dat we deze eervolle leeftijd gaan halen. Ja, ik schmier maar raak, de bedoeling is uiteraard dat niemand ooit nog uit ons aantrekkelijke vangnet ontsnapt. Dat het net groter wordt en niet meer is weg te denken uit de bevisbare wateren. En dat naar elke editie net zo gretig wordt uitgekeken als ieder seizoen naar de nieuwe haring.

We zouden willen overdrijven met cadeaus, willen uitpakken, u willen inpakken met een groot, groter, grootst magazine; noem een overtreffende trap en we staan het liefst op de bovenste trede, maar om dat te kunnen doen hebben we nog nét wat meer lezers nodig. Bovendien hoort bij onze inhoud geen broodrooster of hippe schoudertas, maar gepaste soberheid. (Dit heet de uitgaven aanpassen aan de inkomsten, in goed Nederlands: de tering naar de nering zetten.)

Wel beginnen we in dit nummer met aftellen, samen met een aantal van onze adverteerders. Bij iedere volgende editie krijgt u iets meer korting op het absoluut perfecte overhemd, of dat fantastische paar sokken.

Net als in alle 96 voorgaande edities trakteren wij u wederom op een elegante waaier aan relevante, interessante of opmerkelijke artikelen uit de wereldpers. Ondertussen dromen we net als neuroloog Phil Kennedy van steeds meer en beter en hopen we zelfs net als hij een manier te ontwikkelen die toegang verschaft tot het menselijk brein. Niet het hele, alleen een klein praktisch hersencelletje dat iedereen ertoe zet om abonnee van 360 te worden – en te blijven.

Katrien Gottlieb
gottlieb@360international.nl

Beeld bovenaan: bij Dossier Facebook in India, Tamar Yehoshua, vicepresident productmanagement bij Google, tijdens een Google-event in New Delhi in 2015. © Sanjeev Verma / Hindustan Times via Getty Images