360 Magazine | Amsterdam

360 kiest een aantal door de buitenlandse pers beschreven concerten, voorstellingen, boeken, films en exposities die naar Nederland of België komen.

Georg Nigl. © Bernd Uhlig

MUZIEK – Dat is autoriteit!

Bariton Georg Nigl in Brussel

‘De markantste kamikazezanger van het moment’ noemt Die Welt de Weense bariton Georg Nigl. Deze kleermakerszoon die bij de Wiener Sängerknaben voor het eerst zijn gouden strot opende, stond twee jaar geleden al het podium in Nederland als Orfeo, nu komt hij op 4 mei naar het Brusselse Bozar met een muzikaal programma dat reikt van Monteverdi tot Iannis Xenakis. Maar wat is een kamikazezanger? ‘Deze merkwaardige man’, gaat de Duitse krant verder, heeft de hypotyposis (de muzikale retoriek die voorschrijft dat zangers het woord ‘zwart’ zwaar zullen aanzetten en het woord ‘licht’ iets lichts zullen geven) afgezworen en stort zich puur en naakt in het avontuur. ‘Dit is zingen zonder smaakversterker. Hij zingt dat het een Schmerzenlust is.’ Zo mooi dat het pijn doet.

The New Yorker zag Nigl een ‘scheut schurkachtigheid’ in de rol van Achilles blazen toen hij die vertolkte in Pascal Dusapins Penthesilea en de Oostenrijkse krant Die Presse zegt over Nigls ‘explosieve expressiviteit’ eenvoudig: ‘Zie daar de autoriteit!’ Over de samenwerking met Dusapin schreef de Franse Figaro: ‘Er zijn componisten die hun ideale muziek schrijven en wachten tot een vertolker zich eraan zal wagen, dat is het type Beethoven. Andere denken al tijdens het componeren aan een bepaald persoon voor de uitvoering, iemand wiens karakter en muzikaliteit zij kennen, zo werkte Mozart. (…) Dat wil niet zeggen dat de componist zijn eigen stijl veronachtzaamt of een gelegenheidsstuk componeert ter meerdere glorie van de uitvoerder. Hij spreekt wel degelijk namens zichzelf. Maar telkens vraag je je af wat de inbreng is van de componist en wat het creatieve genie van de zanger. Want Georg Nigl is een genie.’

4 mei, Bozar, Brussel