Quartz (Africa)   | Washington D.C. 

Ivoorkust en Ghana produceren 60 procent van het mondiale aanbod aan cacao. Maar hun inwoners consumeren maar 4 procent van alle chocola. Daar moet verandering in komen, vinden de landen.

Mamey Kamara was meteen verkocht toen ze de opening van de Ivoriaanse chocolaterie Instant Chocolate bijwoonde. Zoetekauw en patriot Kamara, opgegroeid in Abidjan met Europese chocolademerken als Côte d’Or en Milka, viel als een blok voor de lokaal geproduceerde delicatessen. ‘Het geeft me een trots gevoel om chocola van eigen bodem te eten. Ik vind het belangrijk om lokale ondernemers te steunen,’ zegt Kamara, communicatiemanager van een kleine ngo in Abidjan.

Afrika consumeert nog geen 4 procent van alle chocola die wereldwijd wordt verkocht, maar daar kan verandering in komen door de opkomende middenklasse, voor wie chocola een betaalbaar en eenvoudig te verkrijgen luxeartikel vormt. Zowel in Ivoorkust als in Ghana storten kleine ambachtelijke chocoladefabrikanten zich op deze groeiende markt met 100 procent Ivoriaanse en Ghanese chocola.

Het in 2015 gelanceerde Instant Chocolate maakte meteen al het eerste jaar een ongekende groei door. Het chocoladebedrijf, opgericht door twee oud-bankiers en een voormalig marketingmanager, zag haar verkoop stijgen van 3,5 ton chocola in het eerste jaar naar een gemiddelde van 50 ton per maand in het daaropvolgende jaar. De lokaal geproduceerde chocola, variërend van repen tot bonbons, is niet alleen voor de losse verkoop bestemd; het kleine bedrijf levert ook aan zakelijke klanten als Air France en Citibank.

In buurland Ghana verliest staatsbedrijf Coca Processing Company en haar paradepaardje Golden Tree-chocola in rap tempo terrein aan nieuwe merken, waaronder ’57 Chocolate, dat zich als Ghanees luxeartikel afficheert. Volgens medeoprichter Priscilla Addison past het merk binnen de mondiale trend van kleinschalige productie van onder andere ambachtelijk bier, schepijs en, natuurlijk, chocola. ‘We proberen te morrelen aan de status quo van luxechocola als zijnde een louter Europees product.’

Ivoriaanse cacaobonen. © Thierry Gouegnon / Reuters