Anfibia   | Buenos Aires

De heldere lijnen van architect Taku Sakaushi doen het ook goed in Argentinië. De Japanner is nu gevraagd het maximale uit een voormalige vuilnisbelt te halen.

Aan de randen van de vuilnisbelt La Montañita in Buenos Aires wemelt het van de luiers, plastic zakken, glazen potten, stapels papier en etensresten. Aangewakkerd door een harde wind verspreiden hopen smeulend afval hun rook tot in 
de onverharde straten van de krottenwijk, als de tengere Taku Sakaushi even later de heuvel afdaalt. Op zijn lichte pantalon en schoenen is geen spatje vuil te zien.

Sakaushi speelde als kind virtuoos viool. Daarom spoorde zijn moeder hem aan om musicus te worden. Maar zijn vader, economiedocent met sympathie voor Karl Marx, wist het zo net nog niet. Zijn twijfel nam toe toen Taku, inmiddels oud genoeg om te gaan studeren, hem een paar aardewerken potten liet zien die hij had gemaakt. ‘Kunst is prachtig, maar je kunt er niet van leven,’ zei zijn vader. ‘Je kunt beter iets gaan studeren dat geld oplevert.’ Inmiddels is Sakaushi architect en beroemd om zijn verfijnde stijl.

Volgens Sakaushi gaat architectuur in de westerse wereld over esthetiek en kunst. In Japan ligt de nadruk op filosofie