Die Zeit / Die Welt – Hamburg / Berlijn

Om het aantal verkeersdoden terug te dringen wil de Franse regering de snelheid op provinciale wegen terugbrengen van 90 naar 80 kilometer per uur. Moet het land van de Autobahn dit voorbeeld volgen?

JA

Gemiddeld komen elke dag bij een verkeersongeluk op provinciale wegen in Duitsland vijf mensen om het leven. In 2016 waren het er 1853, dat is meer dan de helft van alle doden in het verkeer. Doorgaans is dit te wijten aan mensen die riskant inhalen of te hard rijden.

De Franse regering wil het groeiende aantal verkeersdoden niet langer voor lief nemen: per 1 juli verlaagt ze de maximumsnelheid op provinciale wegen van 90 naar 80 km/u. Franse automobielclubs lopen storm tegen de maatregel. Ook 59 procent van de Fransen is volgens een enquête tegen. Maar minister-president Édouard Philippe trekt zich daar niets van aan. Hij denkt jaarlijks 400 mensenlevens te kunnen redden.

Ook in Duitsland woedt een discussie of de snelheidslimiet van 100 km/u voor provinciale wegen wel adequaat is. ‘De Duitse Verkeersveiligheidsraad (DVR) eiste al in 2014 dat de maximumsnelheid op smalle provinciale wegen naar 80 km/u zou worden teruggebracht,’ vertelt Julia Fohmann van de DVR. Dat betreft de meeste provinciale wegen in Duitsland.

Gevaarlijke kruisingen kunnen worden veranderd in rotondes of veiliger gemaakt door voorsorteerstroken of stoplichten