The Atlantic   | Washington D.C.  

In Japan kun je acteurs inhuren voor een optreden als beste vriend, echtgenoot, vader of zelfs als gast bij een uitvaart. Ishii Yuichi, acteur en eigenaar van het bedrijf Family Romance, legt uit hoe dit werkt.

Liefde is misschien niet te koop, maar hier in Japan kun je wel de schijn van liefde kopen. En schijn is alles, als je Ishii Yuichi mag geloven. Hij kan het weten, want deze gesoigneerde dertiger heeft er zijn vak van gemaakt om zich voor te doen als een ander. Iedereen kan de knappe en charmante Yuichi (36) inhuren voor een optreden als beste vriend, echtgenoot, vader of zelfs als gast bij een 
uitvaart. Zijn bedrijf Family Romance, dat nu acht jaar bestaat, levert acteurs die iedere gewenste rol in het privéleven van hun klanten kunnen vervullen. Met een groeiend bestand van zo’n achthonderd acteurs, variërend van baby’s tot bejaarden, beweert de organisatie op bijna elke denkbare situatie te 
kunnen inspringen.

Yuichi zegt dat zijn bedrijf mensen helpt bij het 
verwerken van een ondraaglijk gemis of het omgaan met tekortkomingen. In een maatschappij waarin mensen in toenemende mate langs elkaar heen leven, maar wel vinden dat ze recht hebben op geluk, wordt menselijk contact à la carte steeds meer de norm. Hij voorziet daarom een gouden toekomst voor zijn branche.

In een café in een buitenwijk van Tokio sprak ik onlangs met Yuichi over zijn vak en wat het inhoudt om, zoals de slogan van zijn bedrijf belooft, ‘beter 
dan echt’ te zijn.

Ik treed ik op als de vader van het meisje. Ik ben de enige echte vader die ze kent