360 Magazine | Amsterdam

Nieuwe platforms en internationale ontwikkelingen.

Netflix: een 
straatlengte voor

De beurswaarde van Netflix overschreed medio januari voor het eerst de grens van 100 miljard dollar. De leider op de streamingmarkt harkte in die drie maanden 8,3 miljoen nieuwe abonnees binnen, de grootste kwartaalstijging in zijn bestaan, aldus The Wall Street Journal. Netflix nadert nu het aantal van 120 miljoen klanten.

Disney opent 
de tegenaanval

‘Heeft Disney een formule gevonden om Netflix 
te slopen?’ vraagt Variety zich af. Voor het vaktijdschrift is dit de belangrijkste vraag op dit moment. Tot vorig jaar had Netflix het makkelijk. Het kon zelf rustig werken aan eigen series en tegelijk exclusief de films, de tekenfilms en de 
tv-series gebruiken die door het merk van Mickey Mouse werden vervaardigd. Succes gegarandeerd over de hele linie.

Maar vorig jaar draaide de wind. In augustus zegde Disney de overeenkomst met Netflix op, en in december nam het voor een slordige 52 miljard 
dollar een belangrijk aandeel in 21th Century Fox, de entertainmenttak van mediamagnaat Murdoch.

Disney legde daarmee niet alleen de hand op de tv- en filmstudio’s van Fox, op de kabelaars FX 
en National Geographic en op een aantal buitenlandse satellietzenders, maar onder meer ook op de 30 procent aandelen die Fox had in het streamingplatform Hulu.

Volgens The Wall Street Journal is dat een 
heldere strategie. ‘De bedoeling van Roger Iger, de huidige baas bij Disney, is van zijn bedrijf een onlinepowerhouse te maken dat in rechtstreeks contact staat met de consument, en in staat is 
te concurreren met bedrijven als Netflix, in plaats van zich tevreden te stellen met de rol 
van toeleverancier van films en series.’

Het multinationale Disney zou zich in 2019 op 
de streamingmarkt willen wagen met een 
abonnementsprijs onder die van Netflix. Slaagt het bedrijf erin zijn voormalige klant en bond-genoot een hak te zetten?