Courrier International | Parijs

Dankzij streaming ziet de Amerikaanse muziekindustrie de inkomsten voor het eerst in jaren explosief stijgen. Beetje bij beetje past de hele keten zich aan. Hieronder de voornaamste ontwikkelingen voor 2018.

De omslag deed zich voor in 2016. In dat jaar verschenen drie iconische albums: Anti van Rihanna, Lemonade van Beyoncé en Blonde van Frank Ocean. De producties werden feestelijk onthaald, alsof de platenindustrie weer een mooie toekomst tegemoetging. Maar de eerste twee waren uitsluitend te ontdekken en te beluisteren op Tidal, het streamingplatform van Jay-Z, en de derde alleen op Apple Music. Zo werd in 2016 duidelijk dat ‘streaming het voornaamste kanaal is geworden waarop Amerikanen naar muziek 
luisteren en tevens de belangrijkste bron van inkomsten voor de muziek-industrie’, aldus de gespecialiseerde website Pitchfork.

Die tendens werd in 2017 bevestigd. 
De inkomsten van de muziekindustrie uit de streamingsdiensten groeiden exponentieel. Een rapper als Drake, een genie op het gebied van marketing, koos er met More Life voor een speellijst uit te brengen in plaats van een album. De plaat is dood, leve streaming! In 2018 zal de trend zich alleen nog maar voortzetten. Nooit meer zal muziek worden geproduceerd, gedistribueerd en beluisterd als voorheen, en de hele keten moet zich daaraan aanpassen. Hier volgen de voornaamste ontwikkelingen die in de komende maanden te verwachten zijn.


Spotify en de rest

Het Zweedse platform, met 70 miljoen betalende abonnees per januari 2018, heeft nog steeds het 
leeuwendeel van de markt in handen. Daarna volgen Apple Music (36 miljoen abonnees in januari), en Amazon en Deezer (respectievelijk 16 en 9 miljoen abonnees per september 2017). ‘Maar pas op: Apple Music zet alles op alles om in de VS de grootste te worden’, voorziet The Wall Street Journal. De dienst van Apple, gelanceerd in juni 2015, ziet het aantal abonnees in de VS met 5 procent per maand toenemen, tegenover 2 procent voor zijn Scandinavische concurrent. De kleinste platforms, zoals Soundcloud, vechten voor hun voortbestaan als ze al niet inmiddels failliet zijn: in december vorig jaar heeft Groove Music, ontwikkeld door Microsoft, de tent al moeten sluiten.