360 | Amsterdam

360 kiest een aantal door de buitenlandse pers beschreven concerten, voorstellingen, boeken, films en exposities die naar Nederland of België komen.

FILM | Verveelde officier in 
koloniaal Argentinië

Comeback van regisseur Lucretia Martel

Tien jaar na haar laatste, juichend ontvangen film La mujer sin cabeza maakt de Argentijnse Lucretia Martel haar comeback met Zama, naar de gelijknamige roman van landgenoot Antonio di Benedetto uit 1956. Het verhaal draait om een Spaanse legerofficier in het achttiende-eeuwse koloniale Argentinië. In een desolate buitenpost wacht hij al tijden vergeefs op instructies van de Spaanse koning.

Filmrecensent Pablo Scholz beschouwt Zama in het Argentijnse dagblad Clarín als ‘een betoverende filmervaring waarbij alle zintuigen worden geprikkeld’.

Guy Lodge van Variety had de nodige moeite om in de film te komen. ‘In de rusteloze eerste helft worstelt de kijker met het uit elkaar houden van de personages. Of de hoofdpersoon nu de lokale gouverneur ontmoet, een rondtrekkende, zich klem zuipende koopman of een flirtende edelvrouw; geen idee wie wat doet ten opzichte van wie.’ Daarnaast maakt Lodge gehakt van het sound design: ‘Al het geluid klinkt hetzelfde: zoemend, akelig, anachronistisch gejengel (…) waardoor het lijkt of er voortdurend ergens een vliegtuig neerstort.’

Manohla Dargis, criticus van The New York Times, heeft meer plezier beleefd aan Zama. Ze heeft het over ‘een mooie, hypnotiserende en elliptische film over een man die overhoopligt met de wereld’.

Volgens Darcis vertelt Martel op een ‘vaak verrassend komische manier hoe kolonialisme en vaderlandsliefde uit elkaar getrokken worden.’

Zama van Lucretia Martel is vanaf 5 april te zien in de bioscoop