360 | Amsterdam

Een selectie uit door de buitenlandse pers beschreven concerten, voorstellingen, boeken, films en exposities die naar Nederland komen.

FILM | Ook deze McEwan moest verfilmd

*Verdeelde pers over On Chesil Beach*

‘Eind jaren zeventig tekende iemand een formulier zonder de kleine lettertjes te lezen, met het resultaat dat nu van ieder boek van Ian McEwan een vage onbevredigende semi-intellectuele film wordt gemaakt’, begint Ryan Gylbert zijn vernietigende recensie in New Statesman van Ian McEwans On Chesil Beach -verfilming. En milder wordt hij niet. Hij neemt een scène tot voorbeeld waarin de twee hoofdrolspelers in een restaurant zitten en noemt deze ‘even overbakken als de biefstuk’. Het originele ‘Ook zij waren nerveus’, verwijzend naar de bediening, is vertaald naar twee obers die in de keuken een fles rode wijn omstoten, hem bijvullen met water en later de man van het stel uitlacht omdat hij hem heeft goedgekeurd. ‘Dat is gemeen. Maar veel gemener is het van de mensen die de scène zo hebben neergezet: McEwan [hij schreef zelf het script] en Dominic Cooke, een theaterregisseur die een twijfelachtig filmdebuut maakt.’

De hoofdrolspelers zijn twee jonge geliefden op huwelijksreis. En aangezien de film in een ‘onberispelijk nagemaakt’ 1962 speelt (‘Het echte 1962 kan onmogelijk net zo erg als 1962 hebben aangevoeld’, schrijft The New York Times), betekent de eerste nacht hun beider ontmaagding; een catastrofe met verstrekkende gevolgen à la McEwan. Omdat het momentum van de film die bewuste avond is, wordt de rest verteld via flashbacks. En dat vindt Peter Bradshaw van The Guardian een probleem. ‘Ze maken allemaal hetzelfde duidelijk: in het verleden waren [de hoofdpersonen] duizend keer ontspannener dan nu, op dit langverwachte moment van zogenaamde overgave’. De vele terugblikken (‘Er is zelfs een flashback binnen een flashback’) contrasteren met die overgave, waardoor voor Bradshaw de spanning wegzakt en de emotie wordt platgeslagen.

Maar Variety noemt Cooke ‘een geboren filmmaker’ en ‘nog het alleropzienbarendst’ aan deze ‘in alle opzichten opmerkelijke’ film, en ook The New York Times is overwegend enthousiast. Dat de film minder goed is dan het boek vindt de recensent te begrijpen: ‘Er gaat altijd wat verloren’ bij een verfilming, helemaal als het originele boek ‘nagenoeg perfect’ is. En ‘aangezien [daarin] de nadruk ligt op het tolereren van de feilbaarheid van de mens, wil ik daar geen al te groot punt van maken.’

On Chesil Beach draait vanaf 28 juni in de bioscopen.