Politico   | Arlington

President Trump schijnt elk document dat door hem is afgehandeld direct te verscheuren. Omdat het onbegonnen werk is hem dat af te leren, en elk officieel epistel gearchiveerd dient te worden, plakken medewerkers de snippers weer aan elkaar. Handmatig, met transparante tape.

De eerste vijf maanden van de regering Trump stond Solomon Lartey (54) in het Old Executive Office Building, waar de ambtenaren van de presidentiële staf werken, gebogen over een bureau vol snippers papier. Lartey had een ambtelijke carrière van bijna dertig jaar achter de rug en verdiende een jaarsalaris van 65.969 dollar als systeembeheerder voor het archiveren van officiële stukken. Maar bij alle regeringen waarvoor hij had gewerkt had hij nog nooit iets dergelijks meegemaakt. Nooit eerder had hij de papieren van de president in elkaar hoeven plakken.

Gewapend met rollen transparante Scotch Tape moesten Lartey en zijn collega’s elke dag stapels papiersnippers uitzoeken en weer in elkaar passen, ‘als een legpuzzel’, zegt hij. Sommige papieren waren alleen maar middendoor, maar andere waren in zulke kleine stukjes gescheurd dat het wel confetti leek. Het was heel precies werk, dat het gevolg was van een botsing tussen de wettelijke regels voor het bewaren van Witte Huisgegevens en de vreemde en hardnekkige gewoonte van president Donald Trump om papieren te verscheuren wanneer hij er klaar mee is – zijn ‘onofficiële archiveersysteem’, zoals sommige medewerkers het noemen.

Transparant

Er is een wet waarin staat dat het Witte Huis alle officiële memo’s, brieven, e-mails en papieren die de president aanraakt moet bewaren en ze naar het nationaal archief moet sturen, waar ze als historische documenten worden opgeslagen. Maar Witte Huismedewerkers kregen al snel door dat ze er Trump niet van konden weerhouden om papieren te verscheuren wanneer hij er klaar mee was en ze dan in de prullenbak of op de vloer te gooien, zeggen mensen die dit van nabij hebben meegemaakt. Dus besloten zijn medewerkers maar om de snippers achter de president op te ruimen: zo konden ze voorkomen dat hij de wet overtrad. Stafmedewerkers haalden de snippers papier uit het Oval Office en uit het woonverblijf van de president en stuurden ze naar het archief tegenover het Witte Huis zodat Lartey en zijn collega’s ze konden uitzoeken.

‘We hadden Scotch Tape, de transparante soort,’ zegt Lartey. ‘Als we stukken van een document vonden, plakten we ze weer aan elkaar en als het dan weer compleet was, gaven we het terug aan de afdelingsleiding.’ De herstelde papieren gingen dan naar het nationaal archief om daar volgens de regels te worden opgeslagen. Volgens Lartey zaten bij de papieren die hij kreeg onder andere krantenknipsels waarop Trump opmerkingen had gekrabbeld of woorden had omcirkeld, uitnodigingen en brieven van partijleden of parlementsleden, onder wie de Democratische fractievoorzitter in de Senaat, Chuck Schumer.

‘Ik had een keer een brief van Schumer – die had hij verscheurd. Het was krankjorum. Hij scheurde papieren aan snippertjes.’

Lartey werkte niet alleen. Volgens hem was zijn hele afdeling belast met de taak om papieren weer aan elkaar te plakken in de eerste maanden van de regering-Trump. Een van zijn collega’s, Reginald Young Jr. (48), die als leidinggevende op de afdeling werkte, zegt dat hij in zijn twintig jaar overheidsdienst nooit eerder zo’n soort opdracht had gekregen.

‘Onder de regering-Trump moesten we dit verdragen,’ zegt Young. ‘Ik keek mijn directeur aan en zei: “Menen jullie dit nou echt? Wij verdienen hier meer dan 60.000 dollar per jaar, we horen veel belangrijker dingen te doen dat dit.” In mijn ogen was dit het laagste soort werk dat je kon doen, afgezien van de vuilnisbakken legen.’