360 | Amsterdam

360 kiest een aantal door de buitenlandse pers beschreven concerten, voorstellingen, boeken, films en exposities die naar Nederland of België komen.

FILM | Hommage aan een miskende legende

Het laatste interview met Romy Schneider

Toen de Duits-Iraans-Franse regisseur Emily Atef foto’s onder ogen kreeg die Robert Lebeck in een van haar laatste levensjaren van Romy Schneider had gemaakt, was ze ontroerd. ‘Ik zag niet een ster, maar een vrouw van in de veertig, authentiek, zonder filter, een vrouw die wil leven,’ vertelt ze de Franse nieuwssite Ouest-France. Ze waren haar toegestuurd door een vriend van Marie Baümer, een actrice die als twee druppels water op de oorspronkelijk Oostenrijkse actrice lijkt en al vaak weigerde haar te spelen. Maar met het project dat uit deze foto’s ontstond ging ze akkoord, omdat ze geen glamourster hoefde neer te zetten, maar juist een persoon van vlees en bloed.

Zo ontstond 3 Days in Quiberon , waarin het interview dat Schneider in 1981 aan de Duitse krant Stern gaf centraal staat. Ze verbleef na haar scheiding en de zelfmoord van haar eerste man een periode in een kuuroord in Bretagne om van de drank af te komen, en zag het interview als aangename onderbreking. ‘Zij wilde een gesprek, wij wilden een interview’, wordt Luback door Stern aangehaald in zijn memoires. De interviewer, schrijft* Variety,* was een ‘cynische celebrity-interviewer die eigenlijk liever politiek journalist had willen zijn’, misbruik maakte van Schneiders kwetsbaarheid en volgens Le Temps nogal brutaal en seksistisch was in zijn ondervragingen. Openhartig vertelt Schneider over haar onzekerheden als moeder, waarom ze niet in Duitsland kon wonen en wel in Frankrijk, de eeuwige ongewenste invloed van Sissi op haar leven terwijl Jürg vragen stelt als ‘Vindt u uw werk belangrijker dan uw gezin?’

Het gesprek wordt legendarisch, mede doordat Schneider een jaar later, waarin ook nog haar veertienjarige zoon verongelukt, dood aan haar bureau wordt gevonden. Gestorven aan een gebroken hart, schreef Der Spiegel.