360 | Amsterdam

Een selectie uit door de buitenlandse pers beschreven concerten, voorstellingen, boeken, films en exposities die naar Nederland komen.

LITERATUUR | Édouard Louis: levens die niemand wil zien

Frankrijks literaire wonderboy raakt nationale zenuw

Zoals iemand die door een haai is aangevallen meestal niet wil dat het dier in kwestie wordt afgemaakt, zo wil Édouard Louis (1992) niet dat de man die hem op nieuwjaarsavond 2012 in zijn appartement in Parijs verkrachtte en bijna vermoordde, wordt berecht. ‘Mijn grootvader en neef zaten in de gevangenis, ik heb gezien hoe onmenselijk het is om iemand in een kooi op te sluiten,’ zegt hij tegen The Guardian. Hij houdt de jonge 
Algerijn, die hij op straat ontmoette en uitnodigde met hem mee te gaan, bovendien niet verantwoordelijk voor zijn daden. ‘Het is de schuld van 
Emmanuel Macron, François Hollande, Manuel Valls, de schuld van Sarkozy.’ Die creëerden racisten en buitenstaanders, die niet worden opgenomen in de Franse samenleving. Vanwege zulke opvattingen wordt Louis, bijvoorbeeld door De Standaard, wel het antwoord op Houellebecq genoemd.

The New York Times plaatst de jonge auteur in het rijtje ‘literaire waarheidsvertellers’ als Karle Ove Knausgard, Ta-Nehisi Coates en Svetlana Aleksijevitsj. Niet alleen wil Louis niets anders dan ‘de waarheid’ beschrijven, hij veroordeelt ook auteurs die dat niet doen, blijkt uit een interview met Libération. ‘Er zijn migranten die in de Middellandse Zee sterven, homo’s die worden afgeslacht in Tsjetsjenië, transgenders worden aangevallen op straat (…) en toch blijven mensen schrijven over de kleine problemen van hun burgerlijke leven, hun 
verveling, hun scheiding, de onbelangrijke belevenissen van de blanke middenklasse.’ Volgens Louis zouden alle auteurs de aandacht moeten vestigen op de levens ‘die niemand meer wil zien’, zoals Les Inrockuptibles het verwoordt.