The Economist  | Londen  

De polarisatie rond globalisering versus nationaliteit speelt zowel de groene partijen als radicaal rechts in de kaart. Zijn de groenen inderdaad de nieuwe leiders van politiek links?

Amsterdam, sinds lang bekend als fietsstad, tilt recycling naar een hoger niveau. Vorig jaar begon de stad gebruikt wc-papier van rioolzuiveringsinstallaties te vermengen met asfalt om het lawaai van auto’s te verminderen. Ook wordt de instroom van auto’s beperkt. In het kader van het auto-ontmoedigingsbeleid worden veel straten gereserveerd voor eenrichtingsverkeer en stijgen de parkeertarieven tot 7,50 euro per uur. De kolencentrale wordt gesloten en in 2040 moeten alle gasverwarmingsketels in huizen zijn vervangen door elektrische warmtepompen of centrale warmwatersystemen voor hele buurten tegelijk. Een subsidieprogramma voor groene daken moedigt eigenaars aan gebouwen met graszoden en mos te bedekken.

Zo ziet het eruit als een groene partij de macht overneemt. Decennia was Amsterdam een bolwerk van de Partij van de Arbeid. Maar de fabrieksarbeiders in de stad hebben al lang geleden plaatsgemaakt voor multiculturele yuppies, en afgelopen maart won GroenLinks de gemeenteraadsverkiezingen. Femke Halsema, de burgemeester en voormalige leider van GroenLinks, heeft geweigerd gehoor 
te geven aan het nationale verbod op boerka’s in openbare gebouwen. 
De stad heeft zelfs de gigantische ‘i amsterdam’-letters verwijderd waarop veel toeristen poseerden: een gemeenteraadslid van GroenLinks had geklaagd dat de slogan te individualistisch was.

Voorop

Amsterdam loopt voorop in een bredere Europese trend. Sinds afgelopen april is GroenLinks de populairste Nederlandse partij ter linkerzijde. 
De Duitse Grünen speelden hetzelfde klaar door afgelopen oktober de ooit zo machtige sociaaldemocratische SPD 
te verslaan. In België scoren de twee groene partijen (een Franstalige en 
een Vlaamse) hoog in de peilingen. In Luxemburg kwam in november een coalitie aan de macht waarvan de 
groenen deel uitmaken, die prompt 
het openbaar vervoer gratis maakte.

Veel groenen zien dit als een historische kans om het leiderschap van Europees links over te nemen van de sociaaldemocratische partijen die die rol gedurende een halve eeuw hebben vervuld. ‘Ik denk dat het met ze gedaan is. Het zijn partijen van vroeger,’ zegt GroenLinks-leider Jesse Klaver. 
Centrumlinks, betoogt hij, heeft zijn idealen verloochend door te bezuinigen tijdens de financiële crisis. De toekomst zal worden gedomineerd door zaken als klimaatverandering, migratie en ongelijkheid, waarin de groenen een duidelijker alternatief voor rechts bieden.