360 | Amsterdam

360 kiest een aantal door de buitenlandse pers beschreven concerten, voorstellingen, boeken, films en exposities die naar Nederland komen.

© Getty Images

MUZIEK | Suave beats of 
Alvin & the Chipmunks?

*Elderbrook blijft verrassen. *

‘Als producer, zanger, tekstschrijver en multi-instrumentalist draagt hij elke pet die er maar is in de muziekindustrie,’ schrijft Interview Mag over de 27-jarige Britse muzikant Alexander Kotz, beter bekend als Elderbrook. Hij laat zich inspireren door hiphop, country, soul, rock-’n-roll en house, heeft, zo schrijft Standard, een donker stemgeluid dat onmisbaar is voor zijn succes en gebruikt graag geluiden als ‘brekend glas en het gekraak van ijs dat in warme koffie smelt’. Of hij tovert de tafel waarop hij zit om tot drum, vertelt hij in een interview met de Australische site amnplify.

Elderbrooks eerste album Could, uit 2014, ontving vrijwel uitsluitend goede kritieken en sinds het nummer Cola, dat hij in 2017 samen met CamelPhat maakte, was zijn doorbraak een feit. Elderbrook krabbelde, zo wil het verhaal, tijdens een vier uur durende samenwerking met het duo uit Liverpool bij hun beats een aantal woorden op papier, waaronder ‘She sips a Coca Cola’. De eerstvolgende keer dat ze elkaar zagen was een jaar later bij de Grammy’s, waar het nummer was genomineerd voor Best Dance Recording.

Volgens de site Diandrareviewsitall is dat nou eenmaal het effect van Elderbrooks suave beats, die bij iedereen de reactie ‘O yeah, I like that’ oproepen. ‘Het is alsof één toon van hem het publiek in vervoering brengt (…) Zijn muziek is als een verrukkelijk energiedrankje met een scheutje Motown-lime. (…) prachtig en hypnotiserend, je krijgt het gevoel te vliegen zonder de angst om neer te storten.’

Indiebandguru vindt zijn klanken minder suave en moet bij de vocals van het nummer First Times denken aan Alvin & the Chipmunks – niet geheel uit de lucht gegrepen. En dat ook nog ‘zonder de troost van de beelden erbij. De robotachtige, miauwende falset gaat op en neer in vreemde en dissonante melodieën van willekeurige klanken die vreemd combineren met de dreigende hipster R&B-achtergrond (…) alsof iemand helium heeft gepompt in een bass drop.’ Canadees muziektijdschrift Beatroutes vat zijn carrière in aanzienlijk positievere bewoordingen samen: ‘Een verrassing die blijft verrassen.’

27 maart in Paradiso, Amsterdam