The Arts Newspaper   | Londen

Voor de Biënnale in Venetië maakte de Belgische kunstenaar Luc Tuymans een tentoonstelling met meer dan tachtig doeken, waarvan tweederde recent werk is. Stuk voor stuk binnen één dag geschilderd.

Achttien jaar geleden veroverde Luc Tuymans stormenderhand de Biënnale van Venetië met zijn schilderijen voor het Belgische paviljoen, waarin hij de bloedige koloniale geschiedenis van dat land in de Congo verkende. Nu is de ‘redder van de schilderkunst’, zoals de pers hem noemde, terug in de stad waar hij zijn reputatie 
vestigde, met een spectaculaire en veelzijdige 
tentoonstelling in het Palazzo Grassi, de galerie van de Franse miljardair François Pinault aan het Canal Grande.

Er zijn meer dan tachtig schilderijen te zien en 
tweederde daarvan is recent werk. De titel van de tentoonstelling, La Pelle , is ontleend aan een roman uit 1949 van de Italiaanse schrijver Curzio Malaparte, die zich afspeelt in het Napels van kort 
na de Tweede Wereldoorlog, toen ‘Europa in chaos verkeerde, net als vandaag’, aldus Tuymans bij de opening van de tentoonstelling op 22 maart.

Bij binnenkomst in het achttiende-eeuwse palazzo zie je eerst een enorm vloermozaïek van dennenbomen, doorsneden met evenwijdige verticale lijnen. Het mozaïek verwijst naar een schilderij dat 
Tuymans heeft gemaakt bij het Duitse concentratiekamp in Schwarzheide, ten noorden van Dresden. Daar maakten gevangenen in de oorlog tekeningen, die ze vervolgens aan repen scheurden om ze voor hun bewakers te verbergen. ‘De verticale doorsnijdingen in de mozaïek verbeelden die repen,’ zegt Tuymans.

Luc Tuymans, Still Life, 2002 in Palazzo Grassi, Venetië © Delfino Sisto Legnani en Marco Cappelletti.