The New York Times  | New York

Op de razendpopulaire Chinese app TikTok kun je filmpjes delen en video’s bewerken met allerlei gekke filters. Het lijkt een compilatie van de grootste hits van Snapchat en Instagram. Maar dan heel anders. TikTok is namelijk meer machine dan mens.

Hallo mens, die statistisch gezien een man is in de leeftijdscategorie van grofweg millennial tot babyboomer. De cijfers wijzen uit dat er grote kans bestaat dat je al eens van de app TikTok hebt gehoord, en evenveel kans dat je niet goed weet wat het is. Misschien heb je er al eens een jonger persoon naar gevraagd en heeft die vruchteloos geprobeerd om het je uit te leggen. Of misschien heb je deze nieuwe en waanzinnig populaire video-app al horen betitelen als ‘een verfrissend buitenbeentje in het universum van de sociale media’ en ‘echt hartstikke leuk’.

Wie weet zag je een van de talloze advertenties waarmee TikTok andere sociale media en de echte wereld bombardeert. En begon je je af te vragen waarom jij niet ook op dat feestje bent, en waarom het zo ver van je af lijkt te staan.

Het is alweer even geleden dat een nieuwe app in zo korte tijd zo groot werd dat mensen het gevoel krijgen dat ze iets missen als ze er zelf niet mee bezig zijn. Wat was het laatste sociale medium dat mensen zo nieuwsgierig maakte? Even afgezien van Fortnite, dat een sociale functie heeft maar toch ook heel erg een game is: Snapchat misschien? (Geen toeval dat ook het Snapchat-publiek ontzettend jong was). En misschien heb je het niet zo op dit soort apps en ben je er helemaal niet rouwig om dat jij er nooit aan bent begonnen. Maar ondertussen heeft Snapchat al meer dagelijkse gebruikers dan Twitter en heeft het de richting van de industrie en het smartphonegebruik sterk veranderd.

TikTok, dat nu 500 miljoen gebruikers zou hebben, is niet zo uitgesproken over zijn bedoelingen. Maar dat wil niet zeggen dat het geen bedoelingen heeft! TikTok is een app voor het maken en delen van korte filmpjes. Het beeldformaat is een staande rechthoek, geen vierkant zoals op Snapchat of in de story’s op Instagram. Je bladert ook niet door de filmpjes door te tikken of te swipen, maar door op en neer te scrollen zoals op Facebook. Voor het maken van de filmpjes krijg je allerlei tools aangereikt: je hebt filters zoals bij Snapchat (en alle apps die Snapchat daarin navolgen) en je kunt muziek bij je filmpje zoeken. En je wordt ook sterk gestimuleerd om op filmpjes van andere gebruikers in te haken met een reactiefilmpje of een ‘duet’: een kopie van dat filmpje met jouw versie ernaast.

Hashtags spelen een verrassend grote rol op TikTok. Vroeger had Twitter nog de naïeve hoop dat hashtags knooppunten konden worden van eindeloze reeksen vruchtbare debatjes tussen gebruikers. Op TikTok worden hashtags gebruikt om enige ordening aan te brengen. Niet in nieuwsberichten of andere zaken die elders trending zijn, maar in allerlei challenges, grappen of terugkerende formats en andere duidelijke trends in de bijdragen.

Fans maken filmpjes bij een optreden van Modern Brothers in Dandong (China). De jongensband heeft meer dan 20 miljoen fans op TikTok. – © Getty