Nikkei Asian Review | Tokio

Mede dankzij inspanningen van de Indiase premier Narendra Modi maakt de khadi-industrie een ware hausse door. De handgesponnen traditionele stof werd ooit gedragen als symbool van nationale zelfstandigheid, en is nu trending onder jongeren en modeontwerpers.

De Indiase premier Narendra Modi is heel open over zijn liefde voor khadi, de handgesponnen, handgeweven stof die al door Mahatma Gandhi werd aangeprezen. Dit milieuvriendelijke alternatief voor in het groot geproduceerd textiel beleeft de laatste jaren een wederopleving.

Premier Modi heeft niet alleen zelf een voorliefde voor de nieuwste khadi-outfits, maar moedigt ook andere Indiërs aan de inheemse stof te dragen, die bekendstaat om zijn ruwe weefsel en natuurlijke glans. Bedrijven en ontwerpers proberen nu te profiteren van een groeiende belangstelling voor deze stof, waarvan de verkoop de afgelopen jaren tot grote hoogte is gestegen.

Tussen 2004 en 2014 groeide de verkoop van khadiproducten jaarlijks gemiddeld met 6,7 procent. Maar sinds 2015 is die groei gemiddeld 37,1 procent, aldus Vinai Kumar Saxena, voorzitter van de Nationale commissie voor khadi- en dorpsindustrie.

Topontwerpers

Geen enkele leider heeft de afgelopen zestig jaar zo veel gedaan om khadi te promoten als Modi, volgens Saxena. Sinds hij in mei 2014 aan de macht kwam, fungeert de premier als een soort uithangbord voor de stof, die hoofdzakelijk wordt geproduceerd bij mensen thuis in plattelandsdorpen. Zijn reclameslogans, zoals ‘Khadi voor het land, khadi voor de mode’, hebben onder jongere Indiërs belangstelling gewekt voor de traditionele stof en de aandacht getrokken van topontwerpers die op de trend willen meeliften.

In 2018 dook khadi voor het eerst op tijdens de Lakme Fashion Week in Mumbai, toen merken als Lars Andersson, Buna, The Third Floor Clothing en Jewellyn Alvares collecties showden in deze bescheiden stof.

Khadi wordt gesponnen uit natuurlijke vezels zoals katoen, zijde en wol, op het met de hand aangedreven charkha-spinnewiel, dat tijdens de onafhankelijkheidsbeweging in India in de eerste helft van de twintigste eeuw een symbool van nationale zelfstandigheid was. Gandhi riep de Indiërs op kleding uit Britse textielfabrieken te boycotten en in plaats daarvan inheemse kleding te dragen.