Financial Times | Londen

Nieuwe technologieën zouden weleens voor radicale veranderingen kunnen zorgen in de wijze waarop wij ons verplaatsen door de steeds drukker wordende steden. Dankzij zelfrijdende auto’s zouden autowegen kunnen worden versmald, vliegende taxi’s slaan de files überhaupt over en ‘hyperloop’-tunnels schieten passagiers in hoge snelheid door vacuümbuizen naar hun bestemming.

Elke stadsplanner wil het ‘probleem van Oxford Street’ vermijden. Die beroemde 2 kilometer lange winkelstraat van Londen is berucht om zijn verkeersopstoppingen. Bussen kruipen amper sneller dan stapvoets vooruit en braken daarbij de grootste concentratie stikstofdioxide ter wereld uit.

Over de hele wereld gaat in steden, naarmate ze groter worden, het tempo steeds verder omlaag. De gemiddelde rijsnelheid in het centrum van Londen daalde volgens het gemeentelijke vervoerbedrijf van 14,8 km/u in het eerste kwartaal van 2011 naar 11,9 km/u in het eerste kwartaal van 2018. In het centrum van Manhattan zijn de gemiddelde snelheden sinds 2010 met eenvijfde gedaald en in het Colombiaanse Bogotá zitten automobilisten gemiddeld 272 uur per jaar vast in het verkeer, volgens onderzoeksbureau Inrix. Dat zal alleen maar erger worden nu de wereld verder verstedelijkt.

Naar verwachting woont in 2015 meer dan tweederde van de wereldbevolking in steden, vaak megasteden met meer dan 10 miljoen inwoners.

Micromobiliteit

‘Stel dat je Oxford Street helemaal opnieuw zou kunnen inrichten, wat zou je dan doen?’ vraagt Warwick Goodall, partner bij PA Consulting, gespecialiseerd in vervoer en mobiliteit. ‘Dan zou je al het verkeer boven of onderlangs leiden en de stad op straatniveau tot voetgangersgebied maken.’ Tot nu toe hebben steden voornamelijk geprobeerd het autorijden te ontmoedigen en lopen en fietsen te stimuleren.

Parijs heeft het verkeer van de lagere Seinekades verbannen, terwijl Barcelona veel internationale aandacht heeft gekregen voor zijn plan om de stad op te delen in een reeks ‘superblokken’, waar auto’s alleen zijn toegestaan op bepaalde grote wegen en de straten ertussen worden getransformeerd tot parken en speelterreinen die alleen te voet toegankelijk zijn.

Maar nieuwe technologieën zouden weleens voor radicalere veranderingen kunnen zorgen. Micromobiliteit, met onder meer elektrische scooters en fietsen, wordt gezien als een mogelijke oplossing om mensen zich efficiënter door steden te laten verplaatsen.

Tientallen start-ups, waaronder Bird, Lime, Voi en Bolt hebben de steden overspoeld met deelscooters die je per minuut kunt huren. In een recent onderzoek zei zo’n 34 procent van de verkeersdeelnemers in het Amerikaanse Portland dat ze voor hun laatste rit een scooter hadden gebruikt in plaats van met een eigen auto te komen of een app te gebruiken voor een lift of een taxi.