Frankfurter Allgemeine Zeitung | Frankfurt

De straten van Parijs zouden worden overgenomen door de trottinette électrique. De elektrische deelstep had in het afgelopen halfjaar inderdaad een half miljoen gebruikers. Maar van een chaos lijkt geen sprake.

Daar heb je er al eentje! Ik ben de willekeurig gekozen uitgang van het Gare de l’Est nog niet uit of er staat een trottinette électrique voor me, een kleine elektrische step. In Duitsland zijn deze steps momenteel voorpaginanieuws, omdat deze voertuigen ter bevordering van de mobiliteit mogelijk nog deze zomer op de openbare weg worden toegelaten door de Bondsraad. Sommige politici en deskundigen vrezen echter conflicten met voetgangers.

Ik houd de geopende Lime-app op mijn smartphone bij de QR-code op het stuur van de step en wacht tot de trottinette wordt vrijgegeven. Maar er gebeurt niets. Nu zie ik dat dit geen step is van de Californische aanbieder Lime, waarvan ik de app heb gedownload, maar een van de concurrent Tier.

In Parijs, waar elektrische steps sinds de zomer van vorig jaar zijn toegestaan op de openbare weg, zijn er maar liefst zeven aanbieders. Ik loop verder om een Lime-step te zoeken en al na een paar stappen zie ik er een staan: groot, zwart-groen, zwaar en nogal illegaal neergezet op een smal geïmproviseerd voetpad dat over een bouwplaats loopt.

Normaal vervoermiddel

De eerste paar honderd meter gaan nog tamelijk bibberig; ik voel me niet helemaal op mijn gemak, omdat ik geen helm draag en het op deze vrijdagmiddag enorm druk is rond het station. Ik rij op de stoep – hoewel dat sinds kort verboden is in Frankrijk – maar geen van de vele voetgangers trekt zich er iets van aan. Dan kom ik bij het fietspad op de Boulevard de Magenta en geef gas.

Al na een kwartiertje in Parijs merk ik dat de trottinette een heel normaal vervoermiddel is in de stad – op elke twee fietsen zie je op dit fietspad ongeveer één elektrische step. Dat is ook niet verwonderlijk, want in het afgelopen jaar hebben 233.000 Fransen een e-step gekocht en daar komen nog vele duizenden huursteps bij. De Californische verhuurder Bird meldt 110.000 gebruikers van zijn steps in de afgelopen zes maanden en de statistieken van concurrent Lime laten in dezelfde periode meer dan twee miljoen ritten en 315.000 gebruikers in de Franse hoofdstad zien.

Dat zijn bijvoorbeeld de 27-jarige Chloé en de 29-jarige Guillaume, twee hotelmedewerkers uit de 15 kilometer noordelijker gelegen voorstad Sarcelles, die hun vrije dag doorbrengen in Parijs. ‘We houden van steppen,’ zegt Chloé. ‘We zijn boven de grond in plaats van in de metro en het gaat nog sneller ook.’ Guillaume preciseert: ‘We rijden met de step een route waarvoor je met de metro zou moeten overstappen, en besparen daardoor een hele hoop tijd.’ Zeker al tien keer hebben ze samen door Parijs gestept – maar zijn ze ooit ergens op aangesproken? Bijvoorbeeld dat ze met z’n tweeën op één step rijden?