Aera  | Tokio

In 2023 wil Japan vliegende auto’s op de markt brengen. Verschillende producenten presenteren hun plannen.

Op 23 april hield het Japanse verbond van luchtvaartondernemingen een conferentie in Tokio. ‘Om per vliegtuig te reizen moet je nu nog naar een luchthaven en opstijgen vanaf een startbaan. Binnenkort zal iedereen zich rechtstreeks van het ene punt naar het andere kunnen begeven,’ verklaarde Fumiaki Ebihara (34), belast met de vliegende-autoportefeuille bij het Japanse ministerie van Economie, Handel en Industrie en tevens adjunct-directeur van de afdeling Luchtvaartindustrie en Defensie binnen datzelfde ministerie.

De Japanse vliegende auto is elektrisch. Hij is niet alleen stiller dan de klassieke auto, maar heeft ook een geringere ecologische voetafdruk en is, omdat hij minder onderdelen telt, lichter en gemakkelijker in onderhoud. Hij is zelfvliegend en kan verticaal opstijgen, wat zeer praktisch is in een stedelijke omgeving waar de ruimte beperkt is. Door zijn autopilotfunctie zal de exploitatie rendabeler zijn, omdat er geen piloten hoeven te worden opgeleid en hij zo een passagier extra kan vervoeren. Het gaat in feite om een vliegtuig, maar zijn ontwerpers geven de voorkeur aan de term ‘vliegende auto’ om het praktische aspect ervan te benadrukken.

Volgens plannen die eind 2018 op initiatief van de betrokken ministeries zijn uitgestippeld door openbare instanties en particuliere ondernemingen, zullen de eerste proefvluchten plaatsvinden in 2019 en zal de auto in 2023 op de markt worden gebracht. Individuele verplaatsingen in de stad zullen vanaf 2030 mogelijk zijn. Als de serieproductie eenmaal op gang is, zal de verkoopprijs minder dan 20 miljoen yen (164.500 euro) bedragen en zullen de tarieven, als het vervoermiddel als zodanig wordt gebruikt, gelijk zijn aan die van een taxi.

Dronetaxi

De realiseerbaarheid van het ‘vliegende taxi’-project werd afgelopen januari geopenbaard, toen het Amerikaanse bedrijf Bell Helicopter op de CES in Las Vegas, de grootste beurs op het gebied van technologische en elektronische innovatie ter wereld, een schaalmodel op ware grootte presenteerde van zijn Bell Nexus. De aerodynamische en elegante romp geeft het toestel een futuristisch uiterlijk.

Het model wordt uitgerust met een hybride motor, kan verticaal opstijgen en weegt 2,7 ton. Het heeft een maximumsnelheid van 240 kilometer per uur en een actieradius van eveneens 240 kilometer. Naast de piloot kan het vier passagiers vervoeren. De eerste proefvlucht is voorzien voor 2020.

‘De Nexus zal niet ons laatste model zijn. We zijn van plan een ander model te ontwikkelen dat geheel elektrisch en zelfvliegend is,’ zegt Takuya Masamura, directeur verkoop van Bell Japan. Klanten zullen ook een luchttaxi kunnen reserveren via hun smart-phone.