360 | Amsterdam

25 november 2011 rolde nummer 1 van de eerste jaargang 360 van de Belgische pers. Een groots en emotioneel moment voor de redactie na lange dagen hard werken. Het werd ten doop gehouden en flink gevierd. De euforie was groter dan het relativerend vermogen op dat moment toeliet. Met de verschijning van deze liefdesbaby, nou ja, ‘een giant leap’. Dat was het. Voor ons dan.

We hoopten toen op een ruim blikveld dat een zorgvuldige selectie uit de internationale pers zou opleveren, ‘nu het nationale sentiment weer zo opspeelt’. En dat kon natuurlijk alleen als de abonnees zich in groten getale zouden aanmelden. Moeilijk te zeggen of de bescheiden oplage de reden is dat we nog steeds mensen belachelijk blijven maken tijdens een kinderfeest.

Sterker nog, er wordt zelfs een televisiekanaal opgericht om ‘ongehoord Nederland’ de mogelijkheid te geven racisme een formele zender te bieden. Precies wat we volgens acteur en komiek Sacha Baron in een wervelende toespraak voor het ADL (Anti Defamation League) uit de weg moeten gaan. Hij haalde fel uit naar de techreuzen Facebook, Google, YouTube en Twitter, de grootste propagandamachine in de geschiedenis, die miljarden mensen bereiken zonder dat ze echt grip (willen) hebben op de content. Het type content dat door het gebruik van algoritmes meningen juist kan versterken.

Nou maar hopen dat die burgerraad niet door algoritmes wordt samengesteld