LinkedIn | Sunnyvale

Niet alleen de techreuzen maken gretig gebruik van onze data, alle bedrijven doen dat tegenwoordig, schrijft Rana Foroohar. Het is dan ook hoog tijd dat er afspraken worden gemaakt over de winstverdeling.

In Toronto heeft Google de opdracht gekregen om een ‘smart city’ te creëren door bepaalde gebieden van de stad te monitoren met sensors en camera’s. © Unsplash / Arvin-Keynes

Surveillancekapitalisme is een verzamelnaam geworden voor het businessmodel van Big Tech, de grote technologiebedrijven, waarin het draait om het verzamelen van onlineconsumentengegevens waar via doelgerichte advertenties aan wordt verdiend. De zorgen die toezichthoudende organisaties zich hierover maken, vanwege onder andere onze privacy en de kans op monopolievorming, zijn een van de redenen dat onderzoek wordt gedaan naar bedrijven als Facebook, Google, Amazon en zelfs Apple.

Minder bekend is dat surveillance niet enkel het businessmodel vormt van Big Tech. Steeds meer bedrijven doen eraan mee.

Uit een rapport uit 2019 van de strategische denktank Future Majority, verbonden aan de Democratische partij, bleek dat ‘duizenden bedrijven persoonlijke informatie verzamelen van hun cliënten terwijl ze zaken met hen doen. Ze verkopen die informatie door aan grote datamakelaars, zoals kredietregistratiebureaus. In ruil daarvoor analyseren, verpakken en verkopen de datamakelaars de informatie opnieuw, vaak in de vorm van persoonlijke profielen. Hun klanten zijn zeer uiteenlopend: werkgevers met vacatures, bedrijven die marketingcampagnes plannen, banken en hypotheekverstrekkers, hogescholen en universiteiten, maar ook politieke campagnes en goede doelen.’ En zelfs overheidsdiensten, zoals de politie, doen hieraan mee.