360 | Amsterdam

360 kiest een aantal door de buitenlandse pers beschreven concerten, voorstellingen, boeken, films en exposities die naar Nederland of België komen.

Chicago 1975 © Estate of Vivian Maier

FOTOGRAFIE | Nog meer lof voor het bescheiden kindermeisje

Vivian Maier fotografeerde ook in kleur

Inmiddels kennen we het verhaal van het kindermeisje dat in Chicago en New York foto’s van stadsbeelden en indirecte zelfportretten maakte: Vivian Maier. In 2014, vijf jaar na haar dood, wijdde fotomuseum Foam in Amsterdam een eerste tentoonstelling aan haar werk.

Binnenkort zijn ook Maiers kleurenfoto’s in Nederland  te zien. In het voorwoord van The Color Work noemt fotograaf Joel Meyerowitz haar een ‘early adopter’. Kleurenfotografie werd aanvankelijk beschouwd als commercieel; ‘vakantiefolders, supplementen in kranten en ansichtkaarten waren in kleur, kunst was zwart-wit’, licht Harper’s Bazaar toe. 

ArtRabbit ziet een duidelijke meerwaarde in deze collectie. Behalve op compositie focust Maier nu ook op stoffen en patronen, evenals op ‘de
subtiele kleurharmonie binnen een frame’. Ze gebruikte hierbij in plaats van haar Rolleiflex een 35mm-camera; ‘lichter en kleiner, geschikter om snel te schieten’, vertelt Giles Huxley-Parlour van de gelijknamige galerie in Londen in een interview met het tijdschrift Huck. Bij het doorzoeken van haar circa veertigduizend Ektachrome-kleurenfoto’s voor een expositie raakte Huxley-Parlour diep onder de indruk van de kwaliteit. ‘Zelfs bij de grootste fotografen zitten er meestal maar zo’n twintig tot vijftig echt goede foto’s tussen. Maier was gezegend met een buitengewoon talent.’

Vivian Maier – Works in Color, 10 april tot en met 28 juni in Foam, Amsterdam.