The Wall Street Journal | New York

Glasproducenten hopen dat het verzet tegen het eenmalige gebruik van plastic de al tientallen jaren durende teruggang in het gebruik van glazen flessen en potten kan stoppen. Maar voordat glas met recht een duurzaam alternatief kan worden genoemd, moeten eerst alle haken en ogen uit het recyclingproces worden gehaald.

O-I Manufacturing Netherlands BV in Leerdam, een wereldwijde producent van glasverpakkingen. Elk jaar produceren de drie Leerdamse ovens meer dan 1 miljard flessen in bruin en groen glas voor de biermarkt in de Benelux. – © Peter Hilz / HH 

Ooit was glas het belangrijkste verpakkingsmateriaal voor melk, ketchup, bier en frisdrank, maar het is verdrongen door lichtere, onbreekbare materialen zoals plastic en aluminium. Volgens de Beverage Marketing Corporation, een adviesbureau, zit tegenwoordig slechts 1 procent van de Amerikaanse frisdrank in glazen flessen, terwijl dat in 1975 nog bijna 58 procent was. In diezelfde periode steeg het aandeel van plastic vanuit het niets naar 32,5 procent. Vanwege toenemende bezorgdheid over de milieueffecten begint plastic bij de consument zijn aantrekkingskracht te verliezen. Dat zette voedingsmiddelenbedrijven zoals Nestlé, PepsiCo en Unilever ertoe aan te experimenteren met hervulbare verpakkingen en alternatieve materialen.

Glasproducenten zien hierin een kans om klanten terug te winnen. In een recente, door de industrie betaalde campagne in Europa werd in een supermarkt bij het scannen van de boodschappen gekeken of klanten in glas verpakte artikelen hadden gekocht. Als dat het geval was, verschenen er dolfijnen op een beeldscherm die de klant bedankten voor zijn steun aan de oceanen.

‘We kunnen niet langer om het beeld heen van al dat plastic verpakkingsmateriaal dat ligt te dobberen in de Stille Oceaan,’ legde Andres Alberto Lopez, directeur van O-I Glas Inc. vorig jaar uit aan investeerders. ‘Glas vormt een fantastisch alternatief.’