The Wall Street Journal  | New York

Het ‘just in time’-beleid van de voedingsindustrie en -distributeurs in de Verenigde Staten liep spaak toen consumenten uit angst voor tekorten massaal aan het hamsteren sloegen. ‘We waren allemaal verrast. We hadden ons hier totaal niet op voorbereid door extra grote voorraden aan te leggen in de VS, of waar dan ook, om eerlijk te zijn.’

Jarenlang hebben verkopers van voedingsmiddelen in de Verenigde Staten hun best gedaan de efficiency van hun aanvoerlijnen te verbeteren. Toen sloeg een pandemie toe, en bleek die strategie averechts uit te pakken.

Hadden voedingsmiddelenproducenten en supermarktketens twintig jaar geleden voor maanden genoeg artikelen op voorraad, tegenwoordig is die voorraad nog maar genoeg voor vier tot zes weken. Een hoeveelheid die deze maand wat bepaalde producten betreft binnen enkele dagen uitverkocht raakte. De run op die producten heeft de keerzijde blootgelegd van de strategie van de voedingsmiddelenindustrie om minder voorraad in opslag aan te houden en minder, maar vollere vrachtwagens te laten rijden en zo de winstmarges te vergroten.

Van het ene moment op het andere hebben fabrikanten, distributeurs en retailers die strategie omgekeerd. Nu produceren ze zoveel voedsel als ze kunnen, leveren hun producten zo snel mogelijk af en nemen extra personeel aan, allemaal om de schappen te kunnen bijvullen die leeg zijn geraakt doordat mensen voor weken voedsel in huis hebben gehaald.

Verrassing

‘We waren allemaal verrast. We hadden ons hier totaal niet op voorbereid door extra grote voorraden aan te leggen in de VS, of waar dan ook, om eerlijk te zijn,’ zegt Jeff Harmening, CEO van General Mills. Zijn bedrijf probeert nu sommige stappen in het zorgvuldig afgewogen proces over te slaan. Het bedrijf levert vrachtwagenladingen Cheerio’s, Gold Medal-meel en Annie’s Homegrown-pasta rechtstreeks af bij de magazijnen van winkels, in plaats van ze eerst naar zijn eigen pakhuizen te sturen.

Ondertussen negeren retailers de slimme algoritmes die hun vertellen hoeveel ze van elk product moeten inkopen; ze hebben inmiddels gezien dat deze modellen geen rekening houden met een enorme stijging in de vraag zoals die deze maand optrad. Dus praten retaildirecties nu rechtstreeks met fabrikanten en nemen ze ad hoc besluiten, vertelt Harmening.