360 | Amsterdam

360 kiest een aantal door de buitenlandse pers beschreven concerten, voorstellingen, boeken, films en exposities die naar Nederland of België komen.

FILM | Zo vader zo zoon

Trapeze-act pakt verrassend en ontroerend goed uit

Lastige klant, die Shia Labeouf. Een talentvolle Amerikaanse acteur die al op zijn twaalfde doorbrak en vervolgens behalve met filmrollen ook door excessief drank- en drugsgebruik en de bijbehorende arrestaties geregeld de voorpagina’s haalde. Recent schitterde Labeouf (34) in American Honey, The Peanut Butter Falcon en Borg vs McEnroe waarin hij vanzelfsprekend de rol van laatst genoemde tennisser op zich nam.

Uit zijn nieuwste speelfilm Honey Boy, geregisseerd door de Israëlische Alma Ha’rel, blijkt dat Laboeufs buitenissige gedrag hem in het bloed zit. Het valt terug te voeren op zijn vader, een alcoholische en drugsverslaafde Vietnamveteraan. Tijdens zijn laatste ‘rehab’ schreef Labeouf een script over de relatie met zijn vader en in de film durft hij het zelfs aan diens rol te spelen.

‘Zo’n plan lijkt een levensgevaarlijke trapeze-act en was voor hetzelfde geld grandioos mislukt’, schrijft Paul Byrnes voor The Sydney Morning Herald. ‘Dat dit niet gebeurt komt door het gedoseerd gebruik van dromerige jeugdherinneringen en acteurs die elkaar geweldig in evenwicht houden. Een moedige, prachtige film: geen rancune maar gek genoeg een liefdesgeschiedenis.’

Voor Inkoo Kang, recensent voor de Amerikaanse nieuwssite Slate, zijn zowel Labeoufs scenario als zijn acteerprestaties ‘zo’n openbaring dat we Honey Boy echt niet af kunnen doen als de zoveelste poging om zijn imago op te vijzelen.’

De criticus van het Franse filmmagazine Le Polyester vermoedt dat Labeouf in het reine wilde komen met zijn verleden: ‘Zo’n verhaal sleep je de rest van je leven als een loden last met je mee. Ontroerend hoe dicht een liefdesbetuiging en een aframmeling bij elkaar kunnen liggen.’

‘Of de film voor Labeouf een catharsis is geweest, kan hij alleen zelf bepalen’, stelt Jen Yamato in LA Times. ‘Maar voor de kijker maakt dat niet uit. Door de empathische regie is een film ontstaan die veel verder gaat dan het verhaal van die ene man, vader of zoon.’ 

Honey Boy van Alma Ha’rel draait vanaf 4 juni in de bioscoop.