360 | Amsterdam

Actuele gebeurtenissen in woord, beeld en citaat.

© HH

China

China ontdekt thuismarkt
Door de Amerikaans-Chinese handelsoorlog en de coronapandemie blijven veel Chinese bedrijven met spullen zitten die voor buitenlandse merken waren vervaardigd. Met het ‘consument-naar-fabrikant-’ oftewel C2M-model biedt e-commerce-gigant Pinduoduo deze fabrikanten een uitweg naar Chinese consumenten. Pinduoduo zet enorme hoeveelheden gegevens en algoritmen in om consumentenvoorkeuren te voorspellen, op basis waarvan fabrikanten nu eigen merken kunnen ontwikkelen. Daarnaast biedt het platform livestreamingdiensten en adviseert het over optimale onlineverkoopstrategieën. De aanpak is een doorslaand succes.

Zo zegt Zhu Kaiyu, eigenaar van een kledingfabriek die aanvankelijk voor de Amerikaanse markt produceerde en daar 30 procent van zijn omzet behaalde, dat hij dankzij de C2M-begeleiding nu binnen een paar uur zo’n 25.000 kledingstukken verkoopt via livestream, tegenover voorheen gemiddeld duizend artikelen per dag.

(MIT Technology Review, Boston)