The New York Times | New York

Grote bedrijven die zich opeens uitspreken tegen racisme, worden zelf ook kritisch tegen het licht gehouden door de consument. Hoezo worden er bijvoorbeeld nog steeds schoonheidsproducten aangeboden die een lichtere huid beloven?

Nu grote firma’s van consumentenproducten als reactie op de nationale woede over de moord op George Floyd niet weten hoe snel ze moeten verklaren tegen racisme te zijn, worden veel van die bedrijven ervan beschuldigd openlijk een schoonheidsnorm te propageren die geworteld is in racisme en discriminatie.

Unilever, Procter & Gamble, L’Oreal en Johnson & Johnson – enkele van de grootste adverteerders – verkopen schoonheidsproducten in Afrika, Azië en het Midden-Oosten die een lichtere, wittere huid beloven. Die producten worden niet op de markt gebracht in de VS, maar er is – vooral van Zuid-Aziaten – veel kritiek gekomen op de verkoop van blekende crèmes in andere landen, omdat de bedrijven daarmee, onder populaire merknamen als Pond’s, Olay, Garnier en Neutrogena, en hun eigen merken zoals Fair & Lovely, colorisme in stand houden – de term die staat voor de voorkeur voor een lichtere huid.

Het protest lijkt ze tot actie te dwingen. Unilever zei onlangs dat ze de woorden ‘fair/fairness, white/whitening en ‘light/lightening’ van hun verpakkingen en uit hun berichtgeving zouden verwijderen en de naam van het Fair & Lovely-merk zouden veranderen, een enorm gewild product in India dat al tientallen jaren een lichtere huid propageert als hét pad naar succes. Unilever verkocht ook in de Pond’s- en Vaseline-lijn producten die de huid witter maken.

Verschillende Amerikaanse bedrijven hebben onder druk van activisten beloofd te zullen stoppen met stereotyperingen van zwarte Amerikanen op hun producten. – © Unsplash