The Register  | San Francisco

Zelfrijdende auto’s zullen pas op zijn vroegst in 2040 op de weg komen, verwacht McKinsey. Maar dan zullen de gevolgen ook gigantisch zijn.

Een nieuw rapport van McKinsey voorspelt dat de grootschalige invoering van zelfrijdende auto’s miljarden arbeidsuren zal besparen (of er juist toe zal leiden dat onze werkdag nog langer wordt, afhankelijk van hoe je het bekijkt), maar dat het nog een hele tijd duurt voor het zover is. In het rapport wordt opgemerkt dat er al voertuigen in gebruik zijn die louter door software worden bestuurd. Mijnbouwgigant Rio Tinto laat zijn erts op sommige locaties door robotwagentjes vervoeren, en er is ook een klein aantal landbouwmachines dat geen bestuurder nodig heeft. Maar de auteurs van het rapport denken dat zelfrijdende auto’s op zijn vroegst rond 2040 gemeengoed zullen worden. Google wil ze al veel eerder op de weg hebben, liefst nog binnen tien jaar, maar de analisten van McKinsey denken dat zulke auto’s nog lang voorbehouden zullen blijven aan gadgetfanaten.

Als de markt eenmaal op zelfsturende auto’s overstapt, zullen de gevolgen gigantisch zijn. McKinsey schat dat de gemiddelde forenzende automobilist (en dat zijn er meer dan een miljard) vijftig minuten per 
dag bespaart als hij het rijden aan zijn auto overlaat. In die tijd kun je dan weer werken (of facebooken 
of online shoppen), wat 5,5 miljard dollar per dag moet opleveren (voor aandeelhouders). Auto’s die 
zelf kunnen parkeren, besparen ook parkeerruimte: ze kunnen veel dichter op elkaar parkeren. Samen met de opkomst van de chauffeurloze taxi, die het autobezit zal terugdringen, kan dat in 2050 alleen 
al in de VS een besparing van 5,7 miljard vierkante meter opleveren. Verder zal door een overstap op computerbesturing het aantal verkeersslacht-offers drastisch dalen. McKinsey raamt dat verkeers‑
ongevallen de VS 212 miljard dollar per jaar kosten aan verlies van levens, blijvende invaliditeit en ziektekosten. Autonome auto’s kunnen dat terugdringen tot 30 miljard per jaar.

Ook in de garagewereld zullen harde klappen vallen

Maar de komst van zulke auto’s zal in sommige branches ook verstorend werken. McKinsey schrijft dat verzekeraars hun hele bedrijfsmodel op de schop moeten nemen. In plaats van autoverzekeringen te verkopen aan miljoenen particulieren zullen ze verzekeringen tegen schade door technisch falen moeten zien te slijten aan een stuk 
of vijftig autofabrikanten. Ook in de garagewereld zullen harde klappen vallen. Zelfrijdende auto’s kunnen zichzelf voor een beurt naar grote onderhoudscentra sturen, dus je favoriete monteur om de hoek komt zonder werk te zitten. En hij zal niet de enige zijn.

Een van de aspecten die McKinsey niet eens aanstipt, is wat de komst van miljoenen zelfrijdende auto’s voor de arbeidsmarkt zal 
betekenen. Als zelfsturende auto’s eenmaal gemeen‑
goed worden, zullen miljoenen bus-, taxi- en vrachtwagenchauffeurs allemaal op zoek moeten naar ander werk.

Auteur: Iain Thomson
Vertaler: Frank Lekens

The Register
VK | theregister.co.uk

Britse nieuws- en opiniesite over technologie. Scherpe berichtgeving 
en een kijkje achter de schermen van IT-giganten.